”Svårt att fylla Lindgrens plats internationellt”
Summerar arbetsinsats. – Lars Lindgren jobbade hårt för att förbättra villkoren för transportarbetare, världen över. Han insåg tidigt att vi inom facket måste gå tillbaka till våra rötter och organisera människor på deras arbetsplatser. Den bilden ger Stephen Cotton i internationella transportfacket i London.
Stephen Cotton är generalsekreterare i Internationella transportarbetarefederationen (ITF) och lärde känna Transports avgångne ordförande Lars Lindgren för 20 år sedan. De samarbetade i den så kallade FOC-kampanjen, som går ut på att skapa drägliga villkor och löner för besättningar på bekvämlighetsflaggade fartyg.
Med hjälp av ITF-inspektörer och solidariska hamnarbetare, som lagt ner jobbet, har organisationen kunnat blockera fartyg när de valt att registrera sig i länder med svag arbetsrätt.
Att ligga still i hamn är så dyrt att de flesta rederier väljer att komma överens med ITF om bättre villkor, åtminstone kärnan i kollektivavtal, för att snabbt få lämna kaj igen.
– Lars Lindgren har gjort mycket för att förbättra situationen för sjömän från olika håll i världen, inte minst från u-länderna. Han har stött ITF:s olika kampanjer för att förbättra arbetarnas villkor, säger Stephen Cotton.
Den senaste, och en av de mer uppmärksammade aktionerna som pågår nu världen över, är kampanjen mot Ikea. Möbelföretaget som anlitar underentreprenörer, vars chaufförer kör för låga löner, sover långa perioder i hytten och lagar mat på spritkök.
En utveckling som påminner om den för arbetarna till havs.
Stephen Cotton beskriver Lars Lindgren som ovanligt kreativ.
– Jag beklagar att vi förlorat en stor ledare i den globala kampen och försöken att återuppbygga fackets styrka. Det blir svårt att fylla hans plats.
En stor del av det tidigare nationella beslutsfattandet har flyttats till EU och Stephen Cotton berömmer Lars Lindgren för arbetet med att trycka på politikerna i Bryssel för att försöka skapa bättre regler inom transportnäringen. Även det i syfte att uppnå lika villkor och konkurrens på mer jämlika villkor mellan åkerier med kollektivavtal och mindre nogräknade företag.
Stephen Cotton vet inte vad Lars Lindgren tänker göra framöver.
– Men vill han fortsätta med sitt europeiska eller internationella arbete har han säkert många möjligheter. Han åtnjuter stor respekt i både den europeiska och internationella transportarbetarefederationen, och globalt sett.
Lars Lindgren kunde vara tuff och hård i olika sammanhang, men där under fanns ett varmt hjärta och ett stort engagemang för arbetarrörelsen, anser Stephen Cotton.
Justina Öster