Svårt att nå ut i Almedalen
Transports seminarier under Almdelsveckan är bara tre av över 2 300 evenemang och programpunkter. Enligt förbundssekreterare Markus Pettersson tjänar veckan mer till knyta kontakter än att sprida ett budskap.
Almedalsveckan har arrangerats över 40 gånger på Gotland. Den första var 1968 när Olof Palme talade från ett lastbilsflak i Almedalen. Därefter har evenemanget vuxit stadigt. I dag betraktas det som Sveriges största politiska mötesplats då tusentals politiker, lobbyister och journalister samlas i Visby.
Men arrangemanget beskylls då och då för att vara en politisk sandlåda. Med över 2 300 programpunkter med allt ifrån de olika partiledarnas tal till debatter och seminarier från alla tänkbara intresseorganisationer är det svårt att tänka sig att budskapen ska nå ut.
Mikael Lindström är medieanalytiker på mediebevakningsföretaget Infopaq, som anordnar ett seminarium i Almedalen om just vem som får störst medialt genomslag.
Han berättar att det ser ut att bli 50 procent fler artiklar om Almedalsveckan i år jämfört med förra året, men eftersom antalet arrangörer ökar ännu mer så blir det i slutändan ändå färre artiklar per evenemang.
– Men det vi har sett är att fler arbetar mer aktivt i sina egna kanaler, som i olika sociala medier, säger han.
Dessutom påminner han om att uppmärksamhet i media inte är samma sak som påverkan.