Svårt nå ut med kunskap om klimatet till medlemmar
Transport vill gå i bräschen för miljövänliga transporter. Men intresset för förbundets studiematerial om klimatet har hittills varit svalt. – De här frågorna är minst sagt abstrakta. Det är svårt att få folk att engagera sig på längre sikt, säger förbundsordförande Lars Lindgren.
Under våren 2013 lanserade Transport sin satsning på klimatet. Under ett seminarium i Stockholm slog förbundet fast vikten av att facket engagerar sig i transportbranschens klimatomställning. Samtidigt lanserades boken ”Transport och klimathotet” och ett tillhörande studiematerial för den som på egen hand ville lära sig mer.
– Jag hade tankar om att boken skulle kunna leda till olika informationsinsatser eller studiecirklar. Men så ser kanske inte världen ut längre, att man drar i gång en studiecirkel, säger Lars Lindgren.
Han tror att det finns flera anledningar till att Transports medlemmar inte har tagit till sig informationen i den grad som förbundet hoppades på.
– För det första är det svårt att få folk att se konkreta resultat med klimatarbetet. Och det är svårt att omsätta texterna från boken i konkret handling. Många är också jävligt trötta på klimatfrågan, men man måste förstå att världen kan se helt annorlunda ut i framtiden om vi inte gör något nu.
Han tror också att sättet man valde kanske inte ligger helt rätt i tiden.
– Vi hade kunnat göra mycket mer. Vi har producerat en jättebra bok, ett bra material, men vi har inte fått den spridning som vi velat. Det gynnar inte oss att vi har en pall med böcker som vi inte får ut. Kanske är det så att pappersboken, eller informationshäftet är ”out of time”, funderar han.
Trots den begränsade spridningen bland medlemmarna tycker Lars Lindgren ändå att Transport lyckats nå ut med att förbundet vill arbeta för klimatet.
– Det finns ju de som har uppmärksammat att vi har gjort det här. Naturskyddsföreningen till exempel, men även andra fackförbund, som säger att Transport är de enda som gör något.
Och arbetet fortsätter. När det globala klimatmötet startar i Paris i dag finns två transportare på plats. På hemmaplan funderar förbundet på hur det ska nå ut till medlemmarna.
Tanken är att det ute på avdelningarna ska finnas någon tar ett extra stort ansvar för att föra ut information och starta debatt om transporterna och klimatet.
– Vi har försökt lägga ut det här ansvaret på de regionala skyddsombuden, men det har inte riktigt kommit ända fram på grund av interna organisatoriska orsaker. Nu får vi se hur vi ska gå vidare, säger Lars Lindgren.