Svårt nå ut med kunskap om klimatet till medlemmar

Transport vill gå i bräschen för miljövänliga transporter. Men intresset för förbundets studiematerial om klimatet har hittills varit svalt. – De här frågorna är minst sagt abstrakta. Det är svårt att få folk att engagera sig på längre sikt, säger förbundsordförande Lars Lindgren.

Under våren 2013 lanserade Transport sin satsning på klimatet. Under ett seminarium i Stockholm slog förbundet fast vikten av att facket engagerar sig i transportbranschens klimatomställning. Samtidigt lanserades boken ”Transport och klimathotet” och ett tillhörande studiematerial för den som på egen hand ville lära sig mer.

– Jag hade tankar om att boken skulle kunna leda till olika informationsinsatser eller studiecirklar. Men så ser kanske inte världen ut längre, att man drar i gång en studiecirkel, säger Lars Lindgren.

Han tror att det finns flera anledningar till att Transports medlemmar inte har tagit till sig informationen i den grad som förbundet hoppades på.

– För det första är det svårt att få folk att se konkreta resultat med klimatarbetet. Och det är svårt att omsätta texterna från boken i konkret handling. Många är också jävligt trötta på klimatfrågan, men man måste förstå att världen kan se helt annorlunda ut i framtiden om vi inte gör något nu.

Han tror också att sättet man valde kanske inte ligger helt rätt i tiden.

– Vi hade kunnat göra mycket mer. Vi har producerat en jättebra bok, ett bra material, men vi har inte fått den spridning som vi velat. Det gynnar inte oss att vi har en pall med böcker som vi inte får ut. Kanske är det så att pappersboken, eller informationshäftet är ”out of time”, funderar han.

Trots den begränsade spridningen bland medlemmarna tycker Lars Lindgren ändå att Transport lyckats nå ut med att förbundet vill arbeta för klimatet.

– Det finns ju de som har uppmärksammat att vi har gjort det här. Naturskyddsföreningen till exempel, men även andra fackförbund, som säger att Transport är de enda som gör något.

Och arbetet fortsätter. När det globala klimatmötet startar i Paris i dag finns två transportare på plats. På hemmaplan funderar förbundet på hur det ska nå ut till medlemmarna.

Tanken är att det ute på avdelningarna ska finnas någon tar ett extra stort ansvar för att föra ut information och starta debatt om transporterna och klimatet.

– Vi har försökt lägga ut det här ansvaret på de regionala skyddsombuden, men det har inte riktigt kommit ända fram på grund av interna organisatoriska orsaker. Nu får vi se hur vi ska gå vidare, säger Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.