Svart på vitt: Så farlig är stressen
Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.
– Vi visste att det var illa, men inte att det var så här illa. Över 90 procent av de som kör är stressade på grund av körtiderna, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transport avdelning 4 Östergötland.
Han har gjort utvärderingen av enkäten Stress och körtider tillsammans med Viktor Petrov, regional samordnare taxibranschen, som delar sin tid mellan avdelningarna i Linköping, Nyköping och Jönköping.
– Vi gjorde enkäten för att konkret kunna visa på stora problem, som bland andra förtroendevalda känner till, utan att ansvariga ska kunna blunda eller vifta bort det, säger Viktor Petrov, som själv kört färdtjänst under många år.
Värst är situationen i Östergötlands två största städer, Linköping och Norrköping. De planerade körtiderna tar varken hänsyn till rusningstrafik, avstånd eller olika väglag beroende på årstid. Skillnaden blir tydlig när svaren filtreras så att orter vissa orter väljs bort, som Vimmerby och Västervik – där Transport organiserar, men där Kalmar Läns Trafik och inte Östgötatrafiken upphandlar samhällsbetald trafik.
Men resultatet är alarmerande, oavsett arbetsort. En chaufför vittnar om omöjliga tider: ”Alltid natt, har hänt att jag kört i 200 km/t för att komma fram i tid till akuten på sjukhuset” på hala vintervägar. Viktor Petrov konstaterar att det är lätt att döma den som på så vis riskerar liv, både det egna och andras, men att frågan om vad som ligger bakom måste ställas. Hur stressad är den som trycker gaspedalen i botten i det läget för att klara jobbet?
– Svaren visar att situationen är ohållbar. Alla parter, utom förarna, vill begrava frågan. Men vi vill visa att situationen inte heller är hållbar för företagen, ingen vanlig människa orkar med de här arbetsvillkoren i längden, säger Mats L Andersson.
– Gick det att sänka tempot skulle det i själva verket bli mer lönsamt för bolagen som kör upphandlad trafik. Kostnader för sjukskrivningar, fordonsskador och personalomsättning på grund av stress kan minska.
Transport hoppas att både regionens trafikbolag, Östgötatrafik, och de taxiåkerier som kör upphandlad trafik agerar – och ytterst de politiskt ansvariga i regionen. Omgående. Samtidigt som det är ett arbete som tar tid.
Många svar
Totalt har 169 personer svarat på enkäten, som gjordes i november förra året. Påfallande många, 70 förare, har utöver de givna kryssfrågorna kommenterat fritt. ”Finns ingen tid för att spänna fast eller lossa rullstol, rollator eller hjälpa kunderna in i port eller dyl” skriver en, ”Har sagt upp mig. Oseriöst i många avseenden. Orkar inte mer…” skriver en annan.
-
94 procent av förarna upplever att det förekommer fel i körorder.
-
73 procent av förarna uppger att deras arbetstid blir förlängd varje vecka och att det inte går att sluta i tid.
-
34 procent av förarna har råkat ut för någon form av trafikolycka som kan härledas till stress.
-
42 procent av förarna har sjukskrivit sig minst en gång det senaste året på grund av stress och hög arbetsbelastning.
-
91 procent av förarna är stressade på grund av för korta körtider.
De som arbetar på Transports Linköpingsavdelning kan så gott som dagligen se hur körtiderna påverkar förarna. I samma fastighet som avdelningskontoret ligger en dagverksamhet, där resor till och från lokalen för många ingår – på morgonen verkar förarna som lämnar vid gott mod, vid hämtning på eftermiddagen bokstavligen slutkörda.
Transport och ansvariga på Östgötatrafiken har haft ett första möte där undersökningens resultat presenterades, i mitten av januari.
– Vi tar förarnas upplevelser på stort allvar. De gör ett bra jobb och är en viktig del i att färdtjänsten och sjukresorna i Östergötland ska fortsätta att ha den höga kundnöjdhet som den har i dag, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på AB Östgötatrafiken.
Han pekar på att Östgötatrafiken sedan 2019 skärpt kraven, bland annat när det gäller kollektivavtal och sociala krav.
– Vi upplever att det påverkat positivt och fortsätter dialogen med Transport om de berörda frågorna. Vi har endast tagit del av redovisningen av enkäten och inte själva analyserat resultaten, säger Mattias Näsström.
Det regionala trafikbolaget framhåller att de ”levererar fordonsscheman till trafikföretagen, men det är inte detsamma som personalscheman.”
Leder framåt
Den dag Transportarbetaren besöker Transports Linköpingskontor har Mats L Andersson och Viktor Petrov från Transport tidigare träffat representanter från trafikföretagen, de taxiåkerier som kör upphandlad trafik, i regionen.
Samtliga åkerier hade tackat ja till inbjudan och redan den första sittningen hos avdelningen gav resultat. Ett muntligt löfte om att förare ska få betald lunch på annan ort, vid körningar som gör att de inte kan äta medhavd mat på arbetsorten. I dag är det inte ett ovanligt problem att matlådans innehåll måste slängas. Inte ens hälften av förarna i enkäten uppger att de alltid får rast enligt schema på sin depå.
På sikt finns planer på att i år göra en liknande enkät bland färdtjänstförare också i de två andra avdelningar som Viktor Petrov är kopplad till, 20 Norra Småland och 7 Södermanland.
Fotnot: I Transportarbetarens nummer 3, marsnumret, skriver vi mer om vilka konsekvenser och förändringar enkäten leder till.