”Svarta löner finns över huvud taget inte inom vår sektor”
Richard Engström är vd på ICM. Han tillbakavisar bestämt alla uppgifter om att företaget skulle använda sig av lågbetald utländsk arbetskraft. – Visst, vi har många expressarbetare med utländsk bakgrund. Men alla får självklart avtalsenlig lön. Och vi hyr inte in folk. Behövs extra personal tar vi dem från vår partner, NFB, eller så anlitar vi underentreprenörer som gör jobbet.
Intervjun med Richard Engström är ovanlig på en punkt. Den börjar med att Engström på eget initiativ skriver ett mejl till Transportarbetaren, med hälsningen:
”Enligt uppgift skriver du nu texter om våra bolag NFB och ICM, där både anställda och konkurrenter intervjuas. Inom NFB och ICM ser vi positivt på transparens, vi har inget att dölja. I stället för att basera artikeln på lösryckt skvaller och desinformation från våra konkurrenter eller anonyma källor är du välkommen att ta direkt kontakt med mig.”
Två dagar efter mejlet sitter jag i NFB:s och ICM:s gemensamma lokaler i Botkyrka, söder om Stockholm. Ute på asfaltsplanen står röda flyttbilar på rad. Längs staketet finns även personbilar. Ett par är polskregistrerade. Tvärs över gatan, bara ett stenkast bort, ligger Alfa Quality Movings stora magasin.
Vi sätter oss i ett konferensrum. Richard Engström är sammanbiten. Han undrar oroligt vad Transportarbetaren kommer att publicera, vilken inriktning artiklarna kommer att ha…
Min första fråga handlar om Konkurrensverkets granskning av NFB, ICM och Alfa. Hur har den påverkat bolagen?
Engström säger:
– En del kunder ställer frågor och utredningen tar en massa kraft och energi. I övrigt har vi inte påverkats, det finns ingen som helst grund för Konkurrensverkets misstankar.
– Påståendet om prissamverkan baseras på en långsökt teori, en hypotes, om att två aktörer som har insyn i en marknad förväntas göra samma bedömningar och lägga likartade anbud vid en upphandling.
Konkurrensverket utreder också om de berörda bolagen delat upp marknaden på ett otillåtet sätt. Även det avfärdar Engström:
– Det är riktigt att både NFB och ICM gjort sig av med verksamheter där det var svårt att få lönsamhet. Utlands-
flyttar är komplicerade och innebär
att man får ligga ute länge med pengar.
Enligt Richard Engström omsätter hela flytt- och magasineringsbranschen uppåt tio miljarder kronor per år.
– Av den marknaden har NFB och ICM 1–1,5 procent vardera. Konkurrensverket är fel ute.
När det gäller priserna i flyttbranschen håller ICM:s vd med om att de generellt sett är nedpressade. Men han tycker inte att de ersättningar som nu gäller i de offentliga kontrakten är orimligt låga.
Hur går man då runt på 230 kronor i timmen för en expressarbetare? Hur ser kalkylen ut?
– Vi lägger en massa anbud. Varje projekt har sina egna förutsättningar. Vi offererar timpriserna på allt mellan 230 och 500 kronor för en expressarbetare. Men timpriset är bara en parameter. I avtalen ingår också tilläggstjänster, med separat prissättning, som kan ge synergieffekter
Richard Engström anger den normala lönekostnaden till 210–215 kronor för en expressarbetare.
– Men, säger han, vi har väldigt många unga anställda. Då är arbetsgivaravgiften lägre. Dessutom har vi en del lönebidragare som jobbar hos oss. Så vår genomsnittskostnad ligger långt under 210–215 kronor.
När det gäller den kraftiga rabatten på 80–85 procent på kommunala uppdrag, medger Engström att det är ett ”problemområde”:
– De gånger rabatten utgår gör vi en förlust på just det uppdraget. Samtidigt har det varit en hel del missuppfattningar kring när den ska gälla.
Kunder har brutit avtalet som förhandlades fram av Kommentus. Richard Engström påpekar att det handlar om en kund, Svenska Bostäder.
– Vi gjorde ett antal misstag och det finns fog för kritiken. Men vi tycker att det var synd att de sa upp avtalet.
En rad intressenter i branschen menar att de låga priserna bäddar för systematiskt fusk när flyttbolagen fakturerar stat och kommuner. Bilden bekräftas av anställda eller före detta anställda i ICM och NFB.
– Det får stå för dem som hävdar detta. Jag har egentligen ingen kommentar. I våra bolag finns inget systematiskt fusk. Däremot är vi inte felfria. I alla branscher, i alla företag, gör man ibland misstag.
Transportarbetaren har pratat med åtskilliga företagare i flyttbranschen och en rad anställda eller före detta anställda i ICM och NFB.
En utbredd uppfattning är att utländsk, lågavlönad arbetskraft utför en stor del av flyttjobben i storstäderna. Det gäller i hög grad NFB och ICM, uppger man.
Richard Engström reagerar starkt mot beskrivningen:
– Vi har cirka 200 anställda och är förmodligen den flyttfirma i landet som har störst andel egen anställd personal. Bland dem finns det många olika nationaliteter. Det är vi stolta över. Till 85 procent täcker vi vårt personalbehov med egna expressarbetare.
– Vi hyr inte in personal, annat än undantagsvis. Behöver vi förstärkning tar vi in underentreprenörer, där avtalen är sådana att det är möjligt.
En person som jobbat flera år på NFB har pratat med ryssar, polacker och andra arbetskamrater.
Han berättar om löner på 70–80 kronor, till och med svarta pengar. Kommentar?
– Det stämmer inte! Vi betalar enligt kollektivavtalet. Svarta löner finns över huvud taget inte inom vår sektor. Flyttbranschen har förändrats i grunden de senaste 20 åren. Svart betalning håller inte.