”Svarta löner finns över huvud taget inte inom vår sektor”

Richard Engström är vd på ICM. Han tillbakavisar bestämt alla uppgifter om att företaget skulle använda sig av lågbetald utländsk arbetskraft. – Visst, vi har många expressarbetare med utländsk bakgrund. Men alla får självklart avtalsenlig lön. Och vi hyr inte in folk. Behövs extra personal tar vi dem från vår partner, NFB, eller så anlitar vi underentreprenörer som gör jobbet.

Intervjun med Richard Engström är ovanlig på en punkt. Den börjar med att Engström på eget initiativ skriver ett mejl till Transportarbetaren, med hälsningen:

”Enligt uppgift skriver du nu texter om våra bolag NFB och ICM, där både anställda och konkurrenter intervjuas. Inom NFB och ICM ser vi positivt på transparens, vi har inget att dölja. I stället för att basera artikeln på lösryckt skvaller och desinformation från våra konkurrenter eller anonyma källor är du välkommen att ta direkt kontakt med mig.”

Två dagar efter mejlet sitter jag i NFB:s och ICM:s gemensamma lokaler i Botkyrka, söder om Stockholm. Ute på asfaltsplanen står röda flyttbilar på rad. Längs staketet finns även personbilar. Ett par är polskregistrerade. Tvärs över gatan, bara ett stenkast bort, ligger Alfa Quality Movings stora magasin.

Vi sätter oss i ett konferensrum. Richard Engström är sammanbiten. Han undrar oroligt vad Transportarbetaren kommer att publicera, vilken inriktning artiklarna kommer att ha…

Min första fråga handlar om Konkurrensverkets granskning av NFB, ICM och Alfa. Hur har den påverkat bolagen?

Engström säger:

– En del kunder ställer frågor och utredningen tar en massa kraft och energi. I övrigt har vi inte påverkats, det finns ingen som helst grund för Konkurrensverkets misstankar.

– Påståendet om prissamverkan baseras på en långsökt teori, en hypotes, om att två aktörer som har insyn i en marknad förväntas göra samma bedömningar och lägga likartade anbud vid en upphandling.

Konkurrensverket utreder också om de berörda bolagen delat upp marknaden på ett otillåtet sätt. Även det avfärdar Engström:

– Det är riktigt att både NFB och ICM gjort sig av med verksamheter där det var svårt att få lönsamhet. Utlands-
flyttar är komplicerade och innebär
att man får ligga ute länge med pengar.

Enligt Richard Engström omsätter hela flytt- och magasineringsbranschen uppåt tio miljarder kronor per år.

– Av den marknaden har NFB och ICM 1–1,5 procent vardera. Konkurrensverket är fel ute.

När det gäller priserna i flyttbranschen håller ICM:s vd med om att de generellt sett är nedpressade. Men han tycker inte att de ersättningar som nu gäller i de offentliga kontrakten är orimligt låga.

Hur går man då runt på 230 kronor i timmen för en expressarbetare? Hur ser kalkylen ut?

– Vi lägger en massa anbud. Varje projekt har sina egna förutsättningar. Vi offererar timpriserna på allt mellan 230 och 500 kronor för en expressarbetare. Men timpriset är bara en parameter. I avtalen ingår också tilläggstjänster, med separat prissättning, som kan ge synergieffekter

Richard Engström anger den normala lönekostnaden till 210–215 kronor för en expressarbetare.

– Men, säger han, vi har väldigt många unga anställda. Då är arbetsgivaravgiften lägre. Dessutom har vi en del lönebidragare som jobbar hos oss. Så vår genomsnittskostnad ligger långt under 210–215 kronor.

När det gäller den kraftiga rabatten på 80–85 procent på kommunala uppdrag, medger Engström att det är ett ”problemområde”:

– De gånger rabatten utgår gör vi en förlust på just det uppdraget. Samtidigt har det varit en hel del missuppfattningar kring när den ska gälla.

Kunder har brutit avtalet som förhandlades fram av Kommentus. Richard Engström påpekar att det handlar om en kund, Svenska Bostäder.

– Vi gjorde ett antal misstag och det finns fog för kritiken. Men vi tycker att det var synd att de sa upp avtalet.

En rad intressenter i branschen menar att de låga priserna bäddar för systematiskt fusk när flyttbolagen fakturerar stat och kommuner. Bilden bekräftas av anställda eller före detta anställda i ICM och NFB.

– Det får stå för dem som hävdar detta. Jag har egentligen ingen kommentar. I våra bolag finns inget systematiskt fusk. Däremot är vi inte felfria. I alla branscher, i alla företag, gör man ibland misstag.

Transportarbetaren har pratat med åtskilliga företagare i flyttbranschen och en rad anställda eller före detta anställda i ICM och NFB.

En utbredd uppfattning är att utländsk, lågavlönad arbetskraft utför en stor del av flyttjobben i storstäderna. Det gäller i hög grad NFB och ICM, uppger man.

Richard Engström reagerar starkt mot beskrivningen:

– Vi har cirka 200 anställda och är förmodligen den flyttfirma i landet som har störst andel egen anställd personal. Bland dem finns det många olika nationaliteter. Det är vi stolta över. Till 85 procent täcker vi vårt personalbehov med egna expressarbetare.

– Vi hyr inte in personal, annat än undantagsvis. Behöver vi förstärkning tar vi in underentreprenörer, där avtalen är sådana att det är möjligt.

En person som jobbat flera år på NFB har pratat med ryssar, polacker och andra arbetskamrater.

Han berättar om löner på 70–80 kronor, till och med svarta pengar. Kommentar?

– Det stämmer inte! Vi betalar enligt kollektivavtalet. Svarta löner finns över huvud taget inte inom vår sektor. Flyttbranschen har förändrats i grunden de senaste 20 åren. Svart betalning håller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.