Svårtydda Transportsiffror
Andelen arbetare som med i facket har minskat något under förra året, även i transportbranschen. Siffrorna är svåra att analysera för Transport – eftersom betydligt fler avtalsområden än förbundets räknas in.
– Det är ju känt sedan tidigare att facken har tappat i organisationsgrad sedan a-kasseavgiften höjdes, kommenterar Matts Haglund, organisationssekreterare på Transport. Men vi kan i vårt förbund se att vi har en fortsatt hög anslutningsgrad bland dem som jobbar heltid.
Han konstaterar samtidigt att utvecklingen i den stora åkerisektorn går mot färre heltidsanställda. Bemanningsanställda, enmansföretagare, och deltidschaufförer blir vanligare än tidigare.
I fredags kunde Transportarbetaren berätta att 59 procent av arbetarna i hela den privata sektorn är med i facket. Och att motsvarande siffra för transportbranschen är 60 procent.
– På fjärrbilsåkerierna har vi en högre andel fackligt anslutna än detta, säger Matts Haglund.
Siffrorna kommer från professor Anders Kjellberg, vid Lunds universitet, som har följt organisationsgraden i facken under många år. Till transportbranschen räknar han inte bara Transports avtalsområden, utan i siffran ingår LO-kollektiven inom bland annat åkerier, taxi, flyg, tåg, buss och posten.
– Vi arbetar långsiktigt med att organisera på strategiskt viktiga arbetsplatser, säger Matts Haglund. Det kan ge oss både fler medlemmar och ett starkare fack med fler aktiva.