Svävande svar på klurig cabotagefråga
Det är fortfarande oklart om den nya anmälningsplikten för utstationerad arbetskraft också omfattar utländska chaufförer som kör tillfälligt i Sverige. Det framgår av ett samtal till den ansvariga myndigheten, Arbetsmiljöverket.
Den 1 juli ändrades utstationeringslagen. De nya reglerna innebär att utländska företag som skickar arbetstagare till Sverige i mer än fem dagar är skyldiga att anmäla detta till Arbetsmiljöverket.
Det utländska bolaget måste också utse en särskild kontaktperson som ska kunna visa upp dokument som styrker att den utsände arbetstagaren har anställningsvillkor som uppfyller EU:s så kallade hårda kärna. Det vill säga värdlandets minimivillkor för bland annat löner, semester och arbetsmiljö.
När Transportarbetaren skrev om lagändringen på försommaren var det oklart vad som gäller för så kallad cabotagetrafik, när den pågår i sex, sju dagar. Ska den anmälas eller inte?
Har läget klarnat nu? Transportarbetaren ringer upp Arbetsmiljöverket och utger sig för att vara ombud för ett utländskt åkeri som regelmässigt skickar chaufförer till Sverige, för cabotagekörningar i vanligtvis sex, sju dagar. Transportarbetaren ber att få tala med en ansvarig handläggare. Samtalet kopplas fram efter cirka tio minuter.
Vad gäller? De här chaufförerna kommer ofta hit ett par gånger varje månad, en vecka var gång…
Handläggaren, Govend Shafeek, svarar:
– Det låter som att de omfattas av de nya reglerna. Det bästa är att anmäla. För säkerhets skull…
Men vänta nu. Företaget jag företräder vill veta vad lagen faktiskt innebär. Omfattades åkeriets Sverigetrafik av de nya bestämmelserna eller inte?
– Det är företaget själva som vet bäst. Det är inte Arbetsmiljöverket som avgör om det är fråga om utstationerad arbetskraft.
Men stopp: En svensk tillsynsmyndighet måste väl kunna svara på hur lagen ska tolkas? Det kan väl inte vara upp till ett enskilt utländskt transportföretag att chansa. Då riskerar man ju straffavgift, om man väljer att inte anmäla…
– Har du läst utstationeringslagen. Där framgår vilka som omfattas.
Ja, jag har läst lagen och det framgår inte vad som gäller i cabotagefallet. Det vill säga när tillfälliga inrikestransporter pågår i mer än fem dagar.
– Men utför chaufförerna en tjänst i Sverige?
Ja, de utför ju godskörningar. Hämtar eller lämnar gods hos olika kunder…
– Ja, men då omfattas de! Då ska de anmäla!
– Är du verkligen säker?
– Nej.