Svaveldirektivet i hamn – och dyrare trafikbrott

Nu är det 2015 – och flera nya regler och lagar förändrar villkoren i transportbranschen. Svaveldirektivet kommer att påverka jobben i hamnarna och cabotagesyndare åker på dyra avgifter.

Nytt år, nya lagar. Flera av de förändringar i lagar och förordningar som riksdagen tagit beslut om under året börjar verka den 1 januari 2015. Till det kommer regeländringar som varit kända längre
En sådan är det så kallade svaveldirektivet som EU beslutade om 2012 och som i sin tur bygger på ett beslut i FN:s sjöfartsorganisation IMO

För att rädda miljön i känsliga havsområden, däribland Östersjön, får svavelhalten i fartygsbränsle efter årsskiftet inte överskrida 0,1 procent. Det innebär att fartygen antingen måste köra på dyrare lågsvavligt bränsle, eller bygga något slags reningsanläggning för att kunna fortsätta köra på samma diesel som förut.

I en analys som myndigheten Trafikanalys gjorde 2013 räknar man med att bränslepriserna i Östersjön kommer öka med 50 till 75 procent de närmaste åren. Vilket i sin tur kan betyda att gods flyttar över till väg och järnväg. Vilket i sin tur skulle kunna leda till färre jobb för stuveriarbetarna på Sveriges östkust.

Än så länge är det dock oklart hur hamnarna faktiskt kommer att påverkas.

– Vi har en kund som övervägde att börja köra på järnväg i stället för med båt. Men nu verkar det som om direktivet inte kommer inte påverka oss så jättemycket 2015 i alla fall, säger Patrik Hörstam, klubbordförande för Transport i Södertälje hamn.

Ju längre upp i Östersjön man kommer desto dyrare blir frakten. På pappersbolaget SCA:s hamn i Sundsvall har diskussionerna om svaveldirektivet varit intensiva.

– Det kommer bli stora kostnadsökningar för företaget, säger Richard Emanuelsson, sektionsordförande för Transports hamnarbetare i Medelpad/Ångermalm.

Även vägtrafiken kommer att påverkas av nya regler.
Den 1 januari slår flera nyheter igenom för taxibranschen. För taxiresor med ett jämförpris över 500 kronor måste chauffören lämna en skriftlig uppgift om hur dyr resan kan bli innan man åker iväg. Samtidigt införs en ny del i det praktiska taxiprovet. Den som vill bli taxichaufför måste praktiskt kunna visa att man kan hitta till en viss adress med hjälp av karta eller gps.

Lennart Sköld är central ombudsman med ansvar för taxifrågor på Transport. Han välkomnar lagen om prisuppgift.
– Det är bra att kunderna får veta vad resan kan kosta.

Transport skulle dock helst se ett reglerat maxpris för taxiresor. Det nya taxiprovet är Lennart Sköld skeptisk till. Han tror inte att det kommer förbättra branschen på något sätt.

– Det tillför inget nytt.
En annan nyhet vid årsskiftet är att den som bryter mot cabotagereglerna kommer få betala kännbara sanktionsavgifter.

Tidigare har brott mot reglerna om otillåten inrikestrafik lett till låga böter. Från den 1 januari kommer det i stället bli sanktionsavgifter på runt 40 000 kronor per gång.

– Det är ett steg i rätt riktning. Men det är alldeles för lågt, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Han anser att sanktionsavgiften måste vara så hög att det inte längre blir lönsamt att bryta mot cabotagereglerna. Dessutom vill han att den som flera gånger bryter mot reglerna ska bli av med sitt trafiktillstånd.

– Åker man fast för olaga cabotagetrafik har man gjort sig skyldig till grov marknadsstörning. Och eftersom vi lever i ett marknadsstyrt samhälle måste det leda till kännbara sanktioner. Det enda som biter är pengar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.