Svaveldirektivet i hamn – och dyrare trafikbrott
Nu är det 2015 – och flera nya regler och lagar förändrar villkoren i transportbranschen. Svaveldirektivet kommer att påverka jobben i hamnarna och cabotagesyndare åker på dyra avgifter.
Nytt år, nya lagar. Flera av de förändringar i lagar och förordningar som riksdagen tagit beslut om under året börjar verka den 1 januari 2015. Till det kommer regeländringar som varit kända längre
En sådan är det så kallade svaveldirektivet som EU beslutade om 2012 och som i sin tur bygger på ett beslut i FN:s sjöfartsorganisation IMO
För att rädda miljön i känsliga havsområden, däribland Östersjön, får svavelhalten i fartygsbränsle efter årsskiftet inte överskrida 0,1 procent. Det innebär att fartygen antingen måste köra på dyrare lågsvavligt bränsle, eller bygga något slags reningsanläggning för att kunna fortsätta köra på samma diesel som förut.
I en analys som myndigheten Trafikanalys gjorde 2013 räknar man med att bränslepriserna i Östersjön kommer öka med 50 till 75 procent de närmaste åren. Vilket i sin tur kan betyda att gods flyttar över till väg och järnväg. Vilket i sin tur skulle kunna leda till färre jobb för stuveriarbetarna på Sveriges östkust.
Än så länge är det dock oklart hur hamnarna faktiskt kommer att påverkas.
– Vi har en kund som övervägde att börja köra på järnväg i stället för med båt. Men nu verkar det som om direktivet inte kommer inte påverka oss så jättemycket 2015 i alla fall, säger Patrik Hörstam, klubbordförande för Transport i Södertälje hamn.
Ju längre upp i Östersjön man kommer desto dyrare blir frakten. På pappersbolaget SCA:s hamn i Sundsvall har diskussionerna om svaveldirektivet varit intensiva.
– Det kommer bli stora kostnadsökningar för företaget, säger Richard Emanuelsson, sektionsordförande för Transports hamnarbetare i Medelpad/Ångermalm.
Även vägtrafiken kommer att påverkas av nya regler.
Den 1 januari slår flera nyheter igenom för taxibranschen. För taxiresor med ett jämförpris över 500 kronor måste chauffören lämna en skriftlig uppgift om hur dyr resan kan bli innan man åker iväg. Samtidigt införs en ny del i det praktiska taxiprovet. Den som vill bli taxichaufför måste praktiskt kunna visa att man kan hitta till en viss adress med hjälp av karta eller gps.
Lennart Sköld är central ombudsman med ansvar för taxifrågor på Transport. Han välkomnar lagen om prisuppgift.
– Det är bra att kunderna får veta vad resan kan kosta.
Transport skulle dock helst se ett reglerat maxpris för taxiresor. Det nya taxiprovet är Lennart Sköld skeptisk till. Han tror inte att det kommer förbättra branschen på något sätt.
– Det tillför inget nytt.
En annan nyhet vid årsskiftet är att den som bryter mot cabotagereglerna kommer få betala kännbara sanktionsavgifter.
Tidigare har brott mot reglerna om otillåten inrikestrafik lett till låga böter. Från den 1 januari kommer det i stället bli sanktionsavgifter på runt 40 000 kronor per gång.
– Det är ett steg i rätt riktning. Men det är alldeles för lågt, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Han anser att sanktionsavgiften måste vara så hög att det inte längre blir lönsamt att bryta mot cabotagereglerna. Dessutom vill han att den som flera gånger bryter mot reglerna ska bli av med sitt trafiktillstånd.
– Åker man fast för olaga cabotagetrafik har man gjort sig skyldig till grov marknadsstörning. Och eftersom vi lever i ett marknadsstyrt samhälle måste det leda till kännbara sanktioner. Det enda som biter är pengar.