Svekdebatt när politiker frågades ut om taxi
En offentlig upphandlare kan visst ställa krav på att entreprenörerna antingen tecknar kollektivavtal eller erbjuder sina anställda villkor, enligt avtal. Det hävdade juristen Oskar Taxén när Transport i dag, måndag, på nytt bjöd in politiker för att diskutera problemen inom färdtjänsten i Stockholms län. Folkpartisten Christoffer Fagerberg grillades hårt.
I höstas ordnade Transport en så kallad hearing för att belysa situationen i taxibranschen och särskilt den omfattande sociala dumpning som Stockholms kommuner och landsting bidragit till inom färdtjänst och sjukresor.
I dag var det dags för en uppföljning. Ett 50-tal taxiförare, åkare, fackligt aktiva och journalister kom till landstingshuset på Kungsholmen för att ställa politikerna mot väggen.
Först upp i talarstolen var taxiföraren Patrik Olofsson. Han berättade om villkoren för dem som kör färdtjänst. I Stockholm har Taxi Kurir och de övriga bolagen inom Fågelviksgruppen 98 procent av alla samhällsbetalda resor. Nästan ingen av deras förare har tjänstepension, försäkringar eller garanterad minimilön – eftersom kollektivavtal saknas.
I princip alla taxi- och färdtjänstkörningar i Stockholm utförs i dag på rakt ackord det vill säga procent på inkörda pengar.
Patrik Olofsson berättade om en kvinna han själv kört i bilen:
– Kunden satt i rullstol. Hon flyttade sig själv från rullstolen till bilsätet. Men när hon gjorde det kom kläderna i olag och hon bad mig att hjälpa till med kjolen.
– Det slog mig att hon kände en sådan tillit till mig som taxichaufför. Hon räknade med att vi ställer upp och ger bra service. Men i Stockholm har landstinget bara sett till lägsta pris. Procentlönen suger all must ur förarna. När en taxichaufförer i dag får en kund i rullstol är första tanken: ”Skit också, nu försvann det mesta av inkomsten!”
Patrik Olofsson vittnade om att normalarbetstiden för en taxiförare är 60 timmar i veckan. Ofta tillkommer ännu fler timmar. En förare i publiken flikade in att han jobbat 69 timmar i snitt de senaste fyra veckorna.
Oskar Taxén är jurist i fackförbundet Kommunal. Tillsammans med Transport lyckades han förmå politikerna i Dalarna att ställa hårdare krav på sociala villkor när kommunerna handlade upp busstrafik och färdtjänst. För färdtjänsten ställdes bland annat krav på fast månadslön. Procentlön accepterades inte.
– Det är inte uteslutet att Dalarna blir ett pilotfall. Om frågan hamnar i domstol får vi se om det håller. För mig personligen känns det helt orimligt att gamla och sjuka ska köras på ackord.
Transports förbundssekreterare Markus Pettersson var moderator under dagens hearing, som avslutades med en paneldebatt med fem politiker från Landstingets trafiknämnd. Han sa:
– Det går att göra mycket åt situationen i taxi – om den politiska viljan finns.
Ordet gick sedan till vänsterpartisten Gunilla Roxby Cromvall:
– Man kan gråta blod över hur det blivit. Vanligt gods får inte köras på ackord i EU, men barn, gamla och sjuka går bra.
Roxby Cromvall påminde om att de rödgröna fortfarande är i minoritet i Stockholms län landsting. Oppositionen lyckades därför inte få igenom kravet på kollektivavtal när landstinget nyligen förlängde det nuvarande färdtjänstkontraktet – där Fågelviksgruppen är stor vinnare.
Förlängningen gäller till 2016, då en ny stor upphandling ska genomföras.
Vid paneldebatten fick Fredrik Wallén det mest hett om öronen. Han är kristdemokrat och ordförande i trafiknämndens särskilda färdtjänstutskott.
I valrörelsen lovade Wallén och kristdemokraterna att partiet skulle ställa krav på ”kollektivavtalsenliga” villkor inom färdtjänsten. Det löftet sveks när det nya avtalet tecknades i Stockholm.
Till Transportarbetaren sa Fredrik Wallén:
– Det är politikens villkor. Vi ingår i en allians och var tvungna att kompromissa.