Svempa – customkungen som knappt kan bärga sig

När kontorsnissarna går hem kliver Svempa Bergendahl på sitt andra skift. Legendaren inom bilbärgning och upphottade Scaniabilar stannar kvar i verkstaden, städar upp, skruvar lite, lyssnar på rock’n roll. 76 år fyllda kan han inte tänka sig ett liv utan tunga bilar.

– Jag kör nog på en åtta, tio år till. Morsan blev 102, och jag har hennes gener.

– Men farsan gick bort tidigt, han krökade. Han och farfar var tullare, och jag tänkte tidigt att ”fan, tullare ska jag inte bli”.

Och så blev det inte heller. Sven-Erik Bergendahl – Svempa för de flesta som har en relation till tunga bilar – plockar fram kaffemuggarna på kontoret i Länna industriområde, söder om Stockholm. Vita väggar, blårutiga gardiner, vitrinskåp med rader av små lastbilsmodeller och på väggarna: porträtt på välputsade, pimpade fordon.

Först blir det en ostmacka, sedan ett wienerbröd. Svempa Bergendahl kavlar upp ärmarna på den ljusblå skjortan med applikationer, och lite suddiga tatueringar kommer fram på båda armarna.

– Jaa, det var när jag satt inne. De är gjorda med nålar och blev inte bra. Jag satt två månader på Lärbro på Gotland för jag hade kört utan körkort. Det hörde till raggarkulturen då. Jag fick vika pärmar, och blev lite deprimerad.

1965 tog han körkortet – och där någonstans startar historien.

– Jag jobbade på en verkstad och sen drog jag i gång eget och mekade med taxibilar. Folk började ringa och fråga om jag inte kunde hämta deras bilar, det var så jag började med bärgningen.

Då, på 60-talet, blev Svempas ett begrepp åtminstone i Stockholmsområdet. Den rödvita tungbärgaren med det glänsande avgasröret rullade runt på vägarna. Det var ett sätt att ragga kunder, ett annat var att lyssna på polisradion för att hinna först till olyckorna.

Verkstaden flyttade till en gammal mack på hörnet hemma i Sköndal. Frun Monika skötte telefonen. Bärgarna stod på gatan. En granne som inte gillade verksamheten markerade genom att hålla för näsan när han passerade.

– Jag knegade vidare, jobbade hårt dygnet runt, minns han.

Det där med lackering kom allteftersom. 1977 rullade den första riktigt färggranna bärgaren ut på vägarna. Den hade hajtänder på skyddsbågen, eldsflammor längs huvsidorna och över dörrarna, USA-inspirerade stjärnor och Svempaloggan på bärgningsdelen.

– Jag hade stora åkerier och tankbolag bland kunderna. Men ändå blev det skitsnack … ”Svempa, han putsar bara på bilen … Om du ringer Svempa får du betala för repor på lacken.”

Svempa Bergendahl och hans pimpade bärgare blev i alla fall starten på den svenska truckingvågen. Customkulturen – när bilar eller motorcyklar byggs om och hottas upp – klev med hans hjälp in bland de tyngsta fordonen. Själv vann han allt fler priser för sina bilar, varenda pokal glänser i samlingen som trängs i verkstaden, en trappa ner från kontoret.

Klassiska dragbilen Griffin har till exempel utsetts till världens snyggaste lastbil. Det skedde i Italien 2006.

I dag har äldste sonen Lasse Bergendahl tagit över själva bärgningen, som drivs med två anställda och fyra egenföretagare som kör Svempalackade bilar. Lastbilar, personbilar och även flygplan kan hämtas av de numera grafiskt mönstrade bärgarna i rött och vitt.

I takt med att bilarnas utseende och uttryck blev viktigare för Svempa Bergendahl blev hans relation med tillverkaren Scania allt tätare.

– Jag har alltid åkt Scania, säger han. I dag har jag möten där varje vecka.

Den globala biltillverkaren och det lilla bärgningsföretaget i Länna har tvinnats samman genom sitt gemensamma arbete. Svempateamet är med och tar fram exklusiva och begränsade upplagor av lastbilar som Scania säljer. Samarbetet resulterar också i truckar byggda och smyckade enbart för att visas på utställningar runt om i världen.

– Jag hade aldrig kommit så här långt utan Scania, medger Svempa Bergendahl. Men Scania rider på mig också och kan sälja fler lastbilar. Vem samarbetet betyder mest för? Kanske 50–50?

Även inne på lastbilstillverkarens huvudkontor i Södertälje är man medveten om att symbiosen med Svempa ger plus för båda parters varumärke. (Så här kan det låta: ”Vi levererar över 70 000 lastbilar per år och har inte riktigt samma fokus på truckingfestivaler som Svempa, men vi är glada för att med hans hjälp kunna skapa en kult för fantasterna. För vi vill vara något av en lastbilarnas Rolls-Royce.”)

Förhållandet med Scania har fört bärgaren från söderförort runt om i världen. Efter utställningar, tävlingar och försäljningsturnéer har han samlat på sig åsikter om en hel del platser:

– Jag gillar inte USA. Vi åkte runt och träffade återförsäljare, men jag blev besviken. På något ställe hade de jordgolv i verkstaden. Och folk åt ketchup på wienerbröden. Kina vill jag inte heller åka tillbaka till. En kväll skulle de bjuda mig på pudel.

– Sydafrika är det bästa landet jag har varit i. Trevliga människor och fin natur.

En annan förutsättning för begreppet Svempas position i customkulturen stavas Jan Richter. Som designer skissar han snabbt upp de visioner och idéer som Svempa Bergendahl levererar. De har jobbat ihop sedan 1981, tillsammans kan de snabbt ta fram prototyper på nästa generation lastbilar och showtruckar.

– Vi är alltid lite provocerande, säger Jan Richter på plats i den välsopade verkstaden. Här är det senaste…

Där står Chimeran, en futuristisk truck i svart och guld med motorn helt synlig så att den senaste tekniken inte göms undan. Ett kraftfullt vidunder, enligt Jan Richter, som Scania ska visa upp på shower runt om i världen. Just nu utvecklar de en vindfördelare i kolfiber, den bit som sitter längst ner på fronten.

Svempa, vad är det viktigast med lastbilar, bilar och bärgare för dig?

– Att bygga nya grejer och vara med hela tiden. Och att få jobba med Scania. Men också att utveckla bärgningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars Törnqvist:
    18 mars, 2018

    😍👍👍👍

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.