Svensk is bryts under cypriotisk flagga

Sjöfart. Isbrytaren Thetis går under cypriotisk flagga. Förra säsongen bestod besättningen av filippinier med dåliga förhållanden och lön som inte nådde upp till internationell miniminivå. I år bryter hon is utanför Gävle, och Sjöfartsverket har fått garantier om högre lön för besättningen.

Både finska staten och svenska Sjöfartsverket har ett fem år långt kontrakt med rederiet Alfons Håkans, i Åbo, som äger isbrytaren. Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF) upplyste den svenska myndigheten för ett år sedan om förhållandena ombord. Finska sjömansfacket uppvaktade staten på sin sida om Östersjön.

Budskapet var att facket fått uppgifter om att sjömännen tjänade cirka 5 500 kronor i månaden, långt under den lägsta lön som accepteras av ILO (FN:s arbetsmarknadsorgan). Dessutom berättade facken att rederiet inte svarade på propåer om att förhandla och teckna kollektivavtal. Samt att fartyget är bekvämlighetsflaggat i Cypern.

– Vi påtalade sjömännens undermåliga villkor, säger Peter Lövkvist, då på NTF och i dag Transports internationella chef.

– Det är helt absurt att finska och svenska myndigheter anlitar ett cowboyrederi som inte är intresserat av att följa de regler som gäller för andra, säger Kenneth Bengts på Sjömans-unionen i Finland.

Vi frågar Sjöfartsverkets Tomas Årnell, chef för isbrytningsverksamheten, hur det kommer sig:

– Alfons Håkans fick uppdraget senast när vi upphandlade extraresurser att sätta in när våra egna isbrytare inte räcker till, berättar han.

Kontraktet gäller från vintern 2015–2016 och räcker i fem år.

– Rederiet var billigast och det uppfyllde våra krav när det gäller kapacitet och att följa lagarna. Några krav på kollektivavtal eller förhållanden som motsvarar detta fick vi inte ställa då, men det kommer vi att göra vid nästa upphandling.

Tomas Årnell kan då luta sig mot den nya upphandlingslagen som gäller sedan förra året. Den slår fast att upphandlande myndigheter ska kunna ange lön, semester och arbetstid som villkor i kontrakt i offentlig upphandling. Åtminstone vid större affärer.

– Vi är ju inte intresserade av att hyra in fartyg med löner under ILO-listan, säger han. Så vi träffade också rederiet efter fackens uppgifter förra säsongen och vi har fått garantier att ingen ombord ligger under minimilönen i år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Transports förbundskontor. Foto: John Antonsson

Kraftig ökning av Transports kostnad för personal

Facket. Under 2022 nära fördubblades Transports personalkostnad. Den främsta förklaringen är att kriget i Ukraina sänkt förbundets pensionsfonder som är placerade på börsen.

Global utblick från LO-borgen

Internationellt. Majoriteten av världens länder hindrar i dag människor att gå med i en fackförening. Och när demokratin trängs tillbaka blir facken måltavla. Men det finns också positiva exempel i världen på stärkt facklig närvaro, visar en ny rapport från LO.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.