Svensk is bryts under cypriotisk flagga
Sjöfart. Isbrytaren Thetis går under cypriotisk flagga. Förra säsongen bestod besättningen av filippinier med dåliga förhållanden och lön som inte nådde upp till internationell miniminivå. I år bryter hon is utanför Gävle, och Sjöfartsverket har fått garantier om högre lön för besättningen.
Både finska staten och svenska Sjöfartsverket har ett fem år långt kontrakt med rederiet Alfons Håkans, i Åbo, som äger isbrytaren. Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF) upplyste den svenska myndigheten för ett år sedan om förhållandena ombord. Finska sjömansfacket uppvaktade staten på sin sida om Östersjön.
Budskapet var att facket fått uppgifter om att sjömännen tjänade cirka 5 500 kronor i månaden, långt under den lägsta lön som accepteras av ILO (FN:s arbetsmarknadsorgan). Dessutom berättade facken att rederiet inte svarade på propåer om att förhandla och teckna kollektivavtal. Samt att fartyget är bekvämlighetsflaggat i Cypern.
– Vi påtalade sjömännens undermåliga villkor, säger Peter Lövkvist, då på NTF och i dag Transports internationella chef.
– Det är helt absurt att finska och svenska myndigheter anlitar ett cowboyrederi som inte är intresserat av att följa de regler som gäller för andra, säger Kenneth Bengts på Sjömans-unionen i Finland.
Vi frågar Sjöfartsverkets Tomas Årnell, chef för isbrytningsverksamheten, hur det kommer sig:
– Alfons Håkans fick uppdraget senast när vi upphandlade extraresurser att sätta in när våra egna isbrytare inte räcker till, berättar han.
Kontraktet gäller från vintern 2015–2016 och räcker i fem år.
– Rederiet var billigast och det uppfyllde våra krav när det gäller kapacitet och att följa lagarna. Några krav på kollektivavtal eller förhållanden som motsvarar detta fick vi inte ställa då, men det kommer vi att göra vid nästa upphandling.
Tomas Årnell kan då luta sig mot den nya upphandlingslagen som gäller sedan förra året. Den slår fast att upphandlande myndigheter ska kunna ange lön, semester och arbetstid som villkor i kontrakt i offentlig upphandling. Åtminstone vid större affärer.
– Vi är ju inte intresserade av att hyra in fartyg med löner under ILO-listan, säger han. Så vi träffade också rederiet efter fackens uppgifter förra säsongen och vi har fått garantier att ingen ombord ligger under minimilönen i år.