Svensk lagtolkning retar danska åkerinäringen
I Sverige har polisen börjat stoppa utländska lastbilsekipage som väger mer än 40 ton från fortsatt färd. Myndigheten lutar sig mot en dom från Högsta domstolen som säger att bilar som går i internationell trafik får ha en totalvikt på högst 40 ton – oavsett vad de nationella reglerna i Sverige säger. I Danmark har polisens ingripande lett till starka protester.
För ett par år sedan fälldes en förare för överlass i tingsrätten. Mannen hade kört en finskregistrerad treaxlig eurotrailer som skulle till Frankrike.
Totalvikten låg strax under den tillåtna gränsen på 48 ton, anförde chauffören. Men det blidkande inte rätten som ansåg att vikten får vara högst 40 ton. Motiveringen var att det är den gräns som gäller i EU, vid internationella gränsöverskridande transporter.
Chauffören överklagade, men när tvisten slutligen avgjordes i Högsta domstolen, HD, blev det tingsrättens bedömning som segrade.
Med stöd av domen har polisen nu börjat stoppa framför allt danska bilar, så kallade modulekipage, i Helsingborg. Förarna får lasta av eller koppla ifrån delar av ekipaget innan de tillåts fortsätta.
På båda sidor gränsen har lagtolkningen lett till protester. I Danmark ligger åkerinäringen på för att landets transportminister ska inleda förhandlingar med den svenska kollegan Catharina Elmsäter-Swärd. Danskarna får stöd av Svenska Transportindustriförbundet, men också från Sveriges Åkeriföretag och Transportstyrelsen som alla menar att HD gjort en tveksam tolkning.
Polisens agerande uppges nu skapa stor turbulens i Danmark. En förare som kontaktar Transportarbetaren säger:
– De danska speditörerna vågar inte lasta upp bilarna till på måndag. De vet inte hur polisen i Sverige ställer sig. Det är tusentals jobb som berörs.
Magnus Thelander, ombudsman på Transports Helsingborgsavdelning, har inte märkt av några reaktioner bland svenska åkare eller förare:
– Jag har inte hört ett ljud faktiskt. Ser man det ur lönedumpningsperspektiv kan det ju vara bra att rättsväsendet gör den här lagtolkningen. Å andra sidan leder det förstås till fler lastbilar på vägarna och större miljöpåverkan.