Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.
Close
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.
Close
Möte med makten

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Frågar du väljarna är lag och ordning fortfarande den näst viktigaste politiska frågan enligt opinionsmätningsföretaget Novus. Bara sjukvården prioriteras högre.

När ämnen som skjutningar, straffsatser och nya lagar ska debatteras skickar Moderaterna fram Johan Forssell, partiets rättspolitiska talesperson. Den här intervjun handlar mest om bevakningsbranschen. Men den första frågan handlar om trafikpolisen. Vill Moderaterna satsa på den?

– Det är alltid en fråga om hur långt politiken ska gå in i en myndighet och styra. Vad jag kan säga är att vi ser framför oss en stor utbyggnad av polisen. Vi har som mål att öka antalet poliser med 50 procent, en ökning med 11 000 poliser. Fokus på satsningen är i lokala funktioner. Tyvärr ser vi många tecken på att personer som kör bil med narkotika i kroppen blir allt vanligare, de har inget på våra vägar att göra. Får vi chansen efter valet ser vi till att förstärka trafikpolisen, säger Johan Forssell.

”Viktig roll i framtiden”

I Sverige har vi lagar som är anpassade för att ordningsvakter ska stå i dörren eller hålla koll på köpcenter och dansbanor. Nu gör många ordningsvakter något helt annat. I Stockholm finns ingen tunnelbanepolis men väl ett tv-program om de uniformerade vakter som ska hålla ordningen i huvudstadens nervsystem, också i mindre kommuner patrullerar vakter gator och torg. Johan Forssell tror att det kommer att fortsätta vara så, till och med öka.

– Bevakningsbranschen kommer att ha en viktig roll i framtiden. Men jag ska i ärlighetens namn säga att för mig är rättspolitiken ett statligt ansvar. Det är staten som ska skydda medborgarna. Tyvärr är det nu så här att polis och åklagare inte räcker till. Man är för få och har för dåliga verktyg. Polisen talar om 10 000-tals personer i den gängkriminella miljön. Till följd av det har den här branschen vuxit kraftigt. Jag tycker inte att det är optimalt och det ska inte behövas.

– Jag vill ändå ta tillfället i akt och säga att jag varit ute och träffat många ordningsvakter och träffat många engagerade killar och tjejer som är professionella och brinner för sitt jobb.

Johan Forssell i riksdagshusets entréhall. Foto: Lilly Hallberg

I maj 2021 presenterades en statlig utredning om nya regler för ordningsvakter. Utredarens förslag var minst 160 timmars utbildning för nya ordningsvakter.

– Jag tycker nog att förslaget är ganska rimligt, men det är inget tak för mig, snarare ett golv.

Hård kritik mot slopad kontroll

Efter att ordningsvaktsutredningen presenterades skickades den ut på remiss. Där fick organisationer och experter möjlighet att komma med synpunkter. Det är sällsynt att arbetsgivarorganisationer och fackförbund skickar in gemensamma svar. Men Transport och Bevakningsföretagen gjorde det och var i stort nöjda med utredningens förslag. Men det finns en del som fått hård kritik: Utredarens förslag om att slopa Säpos kontroll av nyanställda.

– Jag förstår att det är viktigt för Transports medlemmar och för branschen. Vi tittar på det just nu och vi kommer att se hur regeringen kommer att hantera remisskritiken och hur man går vidare med den. Vi är måna om att hitta en lösning som håller över tid och som känns bra för de olika aktörerna.

Moderaterna har traditionellt varit partiet som vill ha mer pengar till polisen och hårdare straff. De senaste åren har Socialdemokraterna försökte anpassa sig i retoriken och genomfört många straffskärpningar. Varje gång det händer brukar Johan Forssell intervjuas av tv-nyheterna och säga något i stil med att det tagit för lång tid och ibland att det är lite för sent. Men hur ska han och Moderaterna göra för att komma till snabbare beslut?

– Regeringen är ju långsam. Det går att bibehålla krav på rättssäkerhet och kvalitet och jobba fortare. Jag kan peka på mycket lagstiftning som tagit lång tid, som inte blivit bra för det. Jag tror att man kan arbeta på ett annat sätt i regeringskansliet. Till exempel ha flera utredare och det är också något vi la i vår budget.

Blåljussabotage

För några år sedan kom nya lagar om så kallat blåljussabotage och hårdare straff för dem som sabbar för ambulanser och poliser. Bevakningspersonal fick inget särskilt skydd.

– Omvärlden har förändrats och ordningsvakterna möter ett annat samhälle med grövre våld och tuffare situationer. Jag var med ordningsvakterna i tunnelbanan för ett tag sedan, de får vara med om mycket. Jag tycker att ordningsvakterna ska flytta fram sina positioner och göra fler saker än de gör i dag. Men om de ska göra det så måste de få bättre förutsättningar. Jag är inte nöjd med hur det ser ut i dag. Den som hotar ordningsvakter, spottar på dem eller kommer med rena angrepp kommer för lindrigt undan. Vi har lagt ett förslag om straffskärpning för våld mot tjänsteman, det handlar om sex månaders fängelse. Det är en stor förändring, i dag blir det ofta bötesstraff.

Du jobbar med politik som har höga insatser, som hur länge någon ska sitta i fängelse. Har det funnits tillfällen där du sitter och tänker: Tänk om jag har fel?

– Ja, det gör man hela tiden. Men vet du vad. Ett problem med svensk politik och främst rättspolitik är att den är väldigt ängslig. Tänk om jag har fel? Det kan kanske vara bättre att göra något och utvärdera det än att inte gör någonting alls, det är också ett val.

Men insatsen är också hög, rättsstaten är väl det viktigaste som finns i en demokrati?

– Absolut, men riskerna för rättsstaten och människors integritet kommer framför allt från att vi inte lyckas hantera kriminaliteten. De stora hoten kommer från kriminella gäng. Att ordningsvakter inte vågar anmäla brott, att människor tvingas anpassa sig i vardagen, säger Johan Forssell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.