Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.
Close
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.
Close
Möte med makten

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Frågar du väljarna är lag och ordning fortfarande den näst viktigaste politiska frågan enligt opinionsmätningsföretaget Novus. Bara sjukvården prioriteras högre.

När ämnen som skjutningar, straffsatser och nya lagar ska debatteras skickar Moderaterna fram Johan Forssell, partiets rättspolitiska talesperson. Den här intervjun handlar mest om bevakningsbranschen. Men den första frågan handlar om trafikpolisen. Vill Moderaterna satsa på den?

– Det är alltid en fråga om hur långt politiken ska gå in i en myndighet och styra. Vad jag kan säga är att vi ser framför oss en stor utbyggnad av polisen. Vi har som mål att öka antalet poliser med 50 procent, en ökning med 11 000 poliser. Fokus på satsningen är i lokala funktioner. Tyvärr ser vi många tecken på att personer som kör bil med narkotika i kroppen blir allt vanligare, de har inget på våra vägar att göra. Får vi chansen efter valet ser vi till att förstärka trafikpolisen, säger Johan Forssell.

”Viktig roll i framtiden”

I Sverige har vi lagar som är anpassade för att ordningsvakter ska stå i dörren eller hålla koll på köpcenter och dansbanor. Nu gör många ordningsvakter något helt annat. I Stockholm finns ingen tunnelbanepolis men väl ett tv-program om de uniformerade vakter som ska hålla ordningen i huvudstadens nervsystem, också i mindre kommuner patrullerar vakter gator och torg. Johan Forssell tror att det kommer att fortsätta vara så, till och med öka.

– Bevakningsbranschen kommer att ha en viktig roll i framtiden. Men jag ska i ärlighetens namn säga att för mig är rättspolitiken ett statligt ansvar. Det är staten som ska skydda medborgarna. Tyvärr är det nu så här att polis och åklagare inte räcker till. Man är för få och har för dåliga verktyg. Polisen talar om 10 000-tals personer i den gängkriminella miljön. Till följd av det har den här branschen vuxit kraftigt. Jag tycker inte att det är optimalt och det ska inte behövas.

– Jag vill ändå ta tillfället i akt och säga att jag varit ute och träffat många ordningsvakter och träffat många engagerade killar och tjejer som är professionella och brinner för sitt jobb.

Johan Forssell i riksdagshusets entréhall. Foto: Lilly Hallberg

I maj 2021 presenterades en statlig utredning om nya regler för ordningsvakter. Utredarens förslag var minst 160 timmars utbildning för nya ordningsvakter.

– Jag tycker nog att förslaget är ganska rimligt, men det är inget tak för mig, snarare ett golv.

Hård kritik mot slopad kontroll

Efter att ordningsvaktsutredningen presenterades skickades den ut på remiss. Där fick organisationer och experter möjlighet att komma med synpunkter. Det är sällsynt att arbetsgivarorganisationer och fackförbund skickar in gemensamma svar. Men Transport och Bevakningsföretagen gjorde det och var i stort nöjda med utredningens förslag. Men det finns en del som fått hård kritik: Utredarens förslag om att slopa Säpos kontroll av nyanställda.

– Jag förstår att det är viktigt för Transports medlemmar och för branschen. Vi tittar på det just nu och vi kommer att se hur regeringen kommer att hantera remisskritiken och hur man går vidare med den. Vi är måna om att hitta en lösning som håller över tid och som känns bra för de olika aktörerna.

Moderaterna har traditionellt varit partiet som vill ha mer pengar till polisen och hårdare straff. De senaste åren har Socialdemokraterna försökte anpassa sig i retoriken och genomfört många straffskärpningar. Varje gång det händer brukar Johan Forssell intervjuas av tv-nyheterna och säga något i stil med att det tagit för lång tid och ibland att det är lite för sent. Men hur ska han och Moderaterna göra för att komma till snabbare beslut?

– Regeringen är ju långsam. Det går att bibehålla krav på rättssäkerhet och kvalitet och jobba fortare. Jag kan peka på mycket lagstiftning som tagit lång tid, som inte blivit bra för det. Jag tror att man kan arbeta på ett annat sätt i regeringskansliet. Till exempel ha flera utredare och det är också något vi la i vår budget.

Blåljussabotage

För några år sedan kom nya lagar om så kallat blåljussabotage och hårdare straff för dem som sabbar för ambulanser och poliser. Bevakningspersonal fick inget särskilt skydd.

– Omvärlden har förändrats och ordningsvakterna möter ett annat samhälle med grövre våld och tuffare situationer. Jag var med ordningsvakterna i tunnelbanan för ett tag sedan, de får vara med om mycket. Jag tycker att ordningsvakterna ska flytta fram sina positioner och göra fler saker än de gör i dag. Men om de ska göra det så måste de få bättre förutsättningar. Jag är inte nöjd med hur det ser ut i dag. Den som hotar ordningsvakter, spottar på dem eller kommer med rena angrepp kommer för lindrigt undan. Vi har lagt ett förslag om straffskärpning för våld mot tjänsteman, det handlar om sex månaders fängelse. Det är en stor förändring, i dag blir det ofta bötesstraff.

Du jobbar med politik som har höga insatser, som hur länge någon ska sitta i fängelse. Har det funnits tillfällen där du sitter och tänker: Tänk om jag har fel?

– Ja, det gör man hela tiden. Men vet du vad. Ett problem med svensk politik och främst rättspolitik är att den är väldigt ängslig. Tänk om jag har fel? Det kan kanske vara bättre att göra något och utvärdera det än att inte gör någonting alls, det är också ett val.

Men insatsen är också hög, rättsstaten är väl det viktigaste som finns i en demokrati?

– Absolut, men riskerna för rättsstaten och människors integritet kommer framför allt från att vi inte lyckas hantera kriminaliteten. De stora hoten kommer från kriminella gäng. Att ordningsvakter inte vågar anmäla brott, att människor tvingas anpassa sig i vardagen, säger Johan Forssell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.