Svenska åkeribranschen avskräcker i Holland

Den svenska åkeribranschen används numera som avskräckande exempel. I alla fall i Holland. Holländska transportfacket FNV Bondgenoten tillbakavisar också den svenska infrastrukturministerns farhågor att landets modell skulle strida mot EU:s lagstiftning. Modellen kräver att chaufförer ska vara anställda av åkeriet de arbetar för.

I Transportarbetarens intervju med Catharina Elmsäter-Svärd nyligen hävdar infrastrukturministern att den så kallade holländska modellen troligen inte är förenlig med EU:s lagar och regler. Ett samtal med Huub van den Dungen på FNV Bondgenoten ger en annan bild.

Han ger en historisk tillbakablick för att förklara vad som händer i Holland, nu. Elmsäter-Svärd har rätt i att den holländska transportlagtiftningen just setts över i en utredning, på uppdrag av regeringen. Men skälet till det var inte att granska om Nederländernas modell strider mot EU:s regelverk. Beslutet om att utvärderingen skulle göras fattades när landet reviderade lagen 2009. Det gjordes bland annat för att anpassa regelverket efter EU:s direktiv.

Inför lagändringen i Nederländerna svallade diskussionerna i transportbranschen och parlamentet. Chaufförer och fack lobbade hårt för den holländska modellen med förare, som arbetar för åkeriet de kör för. Kompromissen blev att modellen kvarstod, men att den alltså skulle utvärderas efter en tid.

Fackförbundet FNV Bondgenoten var remissinstans för den statliga utredningen, som avslutades i april i år. Resultatet är inte officiellt än. Men facket har ändå fått läsa rapporten och bedömer att den talar för att dagens system fungerar väl. Huub van den Dungen beskriver opinionen inom hela transportnäringen som stark för nuvarande lagstiftning.

– Arbetsgivarsidan stöder oss också, även om de säger det mer till oss än öppet utåt, säger han.

Datum för beslut i frågan är inte satt än. Men van den Dungen har gott hopp om att den sittande regeringen i juni ska bestämma att regelverket ska bestå. Det är bråttom. I höst seglar nyvalet till parlamentet upp som ett nytt orosmoln. Med nya politiker vid rodret i september är det osäkert vilken riktning frågan kan ta.

– Vi är hoppfulla. Men hundra procent säker kan man aldrig vara, så vi fortsätter att uppvakta och bearbeta politikerna för att få majoritet, in i det sista. Blir det inget beslut före valet och nya makthavare tar vid finns risken att marknaden öppnas, som i Sverige. Då kanske det är adjöss med den holländska åkeribranschen.

FNV Bondgenoten har fått frågan var i Europa man kan se den sociala dumpning och osunda konkurrens, som de varnar för.

– Vi rekommenderade ett besök till Sverige, säger Huub van den Dungen.

Vid diskussionerna 2008 och 2009 ansåg folkvalda från det liberala lägret att Holland skulle lätta lite på reglerna. Man såg ingen fara för ojämlik konkurrens från åkerier och lågbetalda chaufförer från östra Europa.

– Vid den tiden hade vi brist på chaufförer. Sedan slog den ekonomiska krisen till 2009 och nu är läget det motsatta med överskott på förare.

Efter det har en liberal regering kommit och röstats bort igen, med tankar om att luckra upp de nederländska transportreglerna.

Kan er holländska modell bryta mot EU:s lagar och regler?

– Vi har starka argument för att den europeiska lagstiftningen gör det möjligt att utforma lagar som vår, på nationell nivå. Det finns fler exempel på det i Belgien och Tyskland. Deras modeller är lite annorlunda utformade än vår, men de har ändå lagar som ska förhindra osund konkurrens mellan låg- och höglöneländer.

Hoten avlöser varandra och det riktigt stora tornar upp sig om EU kommer fram till att cabotaget ska släppas helt fritt i Europa 2014. Frågan är under utredning. I så fall upphör dagens begränsning om att utländska företag bara får köra tillfällig inrikestrafik i Sverige och övriga EU-länder.

– Med fritt cabotage blir vår holländska lag tom och verkningslös, suckar Huub van den Dungen.

 

Bakgrund.

I den holländska lagstiftningen är huvudregeln att åkerierna ska använda sig av egna chaufförer. De ska vara anställda av företaget och köra bolagets egna bilar.

Vissa undantag kan göras, men de är också noggrant reglerade, och gäller åkare med ///kurs////en//// bil som kör sin egen bil själv.

Chaufförer med F-skattesedel som kör andra åkeriers bilar tillåts inte. Sådana körningar sker däremot i Sverige i dag, mer eller mindre olagligt. Detta bidrar till att snedvrida konkurrensen mellan inhemska och utländska åkerier, enligt både svenska Transport och landets arbetsgivarorganisationer.

Transportbolagen i Holland kan anlita bemanningsföretag vid stora arbetstoppar, men de måste vara certifierade. Uthyrningsbolagen ansvarar för förarnas löner. De ska motsvara lönerna och de allmänna villkoren för arbetstider, semester och så vidare på det åkeri där de uthyrda förarna jobbar. Kort sagt: följa kollektivavtalet.

EU:s direktiv heter 96/26/EC. Både den svenska yrkestrafiklagen och den holländska motsvarigheten, Wet Goederenvervoer over de Weg, bygger på detta direktiv.

Ett längre reportage om den holländska modellen finns i Transportarbetaren nr 7/8 2010.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.