Svenska chaufförer taggar för bättre koll på cabotaget
Den pågående cabotagestudien är framgångsrik – åtminstone i Sverige. En vanlig dag taggas i snitt 8 000 bilar vilket är 25 procent fler än när förra studien gjordes för två år sedan. – Svenska chaufförer har överträffat våra förväntningar, säger transportforskaren Henrik Sternberg vid Lunds universitet.
Cabotagestudien, vars syfte är att är att undersöka hur internationell godstrafik rör sig på vägarna, har pågått i två veckor. Studien är helt beroende av att folk med en app i mobilen rapporterar in utländska registreringsskyltar som forskarna sen kan analysera för att få en bild av hur bilarna rör sig. Två veckor in på studien har appen använts flitigt.
– En vardag ligger snittet på 8 000 taggningar, säger Henrik Sternberg, och på helgerna hamnar vi på mellan 3 000 och 4 000. Det är jättekul och överträffar våra förväntningar.
Antalet taggningar är 25 procent fler än 2013 när den förra cabotagestudien gjordes. Henrik Sternberg tror att det bland annat beror på att fler har vant sig vid appen, att fler har smarta telefoner och att många finns på Facebook där cabotagestudien sprids.
– Det finns också en medvetenhet om att den här studien gör skillnad, säger han. Folk vet om att resultatet kommer fram till myndigheter och medier.
Däremot fungerar inte rapporteringen från utlandet. I hopp om att locka in även Österrike, Tyskland, Belgien, Nederländerna och Luxemburg har forskarna tagit fram en holländsk, en tysk och en engelsk version av appen. Men det är så gott som ingen som använder dessa.
– Det beror på att vi saknar någon som kan föra ut budskapet, säger Henrik Sternberg. I Sverige har vi eldsjälar som hjälper till att sprida det.
– Det här är något vi gör tillsammans, det är viktigt att framhålla. Det är branschen och forskningen tillsammans som gör det möjligt.
Cabotagestudien, som pågår en vecka till, har en Facebooksida som uppdateras varje kväll.