Svenska fack måste lära sig kampanja

Den yngre generationen i andra europeiska länder har något som Transport och den svenska fackföreningsrörelsen kan ta efter. Kampanjerna, aktionerna och förmågan att nå ut till och mobilisera unga medlemmar i brännande frågor.

– De är bättre än vi på att mobilisera yngre medlemmar och satsar mer på reklam. Det är klart det kan skapa en mättnadskänsla. Men drog vi i gång en kampanj i Sverige så skulle fler reagera eftersom vi sällan gör det, säger Katrin Olofsson från Transport.

Tillsammans med ett 60-tal unga vuxna från bland annat Rumänien, Kroatien, Bulgarien, Frankrike, Italien, Spanien och Tyskland deltog hon i en tre dagar lång sammankomst, innan ETF-kongressen. Träffen ingår i ett EU-projekt för att hjälpa fram ungdomar i det fackliga arbetet på Europanivå.

Fackförbunden i Europa har kommit olika långt när det gäller att släppa fram unga i organisationerna. Ünal Türkel från det oroliga Istanbul i Turkiet berättar att det varit trögt i hans sjöfartsförbund, men att det lättat lite efter ett beslut om bättre ungdomsrepresentation.

– När unga vill göra något behöver vi både pengar och stöd. Viktigast är stödet, då kommer resurserna. Fast det beror inte bara på den äldre generationen, ungdomarna måste intressera sig för att stiga fram och ta plats också.

Den officiella ungdomsarbetslösheten ligger på nästan 25 procent i Turkiet, fast Ünal tror den är högre eftersom siffrorna ”friseras” för att det ska se bättre ut.

– Om du varit arbetslös och fortfarande inte hittat något jobb efter tre månader försvinner du ur statistiken. Men nu ska våra siffror anpassas bättre till den europeiska statistiken, förklarar han.

Den viktigaste ungdomsfrågan i Turkiet är just att få arbete. Eller helst: ett bra jobb. Majoriteten får inte mer än deltid, förklarar Ünal.

– Arbetsförhållandena är dåliga och många arbetar tolv till fjorton timmar per dag. Enligt lagen ska det vara åtta timmar om dagen men det vanliga är elva, tolv timmar.

Ünal har engagerat sig fackligt för att han vill förbättra arbetsförhållandena.

– Vi måste göra något och ingen kan göra det själv. Det krävs att man är del av en organisation. Även om det ser tufft ut får man inte förlora hoppet, säger han.

Juridikstuderande Alina Milusheva är med från den bulgariska transportfederationen. Även där är massarbetslösheten bland unga det största problemet.

– Unga är för pessimistiska i dag. När vi diskuterar olika kampanjer försöker vi vara mer optimistiska. Vi tycker inte om att slåss mot utan slåss hellre för saker.

Miljöproblemen och klimatförändringarna är angelägna frågor bland unga bulgarer, förklarar Alina. Liksom bättre arbetsförhållanden och utrymme för unga i samhället.

– Det största problemet är alla tillfälliga jobb och otrygga anställningar. Det gäller för oss att utbilda fackliga företrädare som känner till och kan kämpa för sina rättigheter. Utan kunskap stannar unga vid att stå och skrika på gatan eller fångas upp av olika extrema organisationer med dåliga kunskaper, anser Alina.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.