Svenska fack står inför ett vägval

Krönika. Allmängiltiga kollektivavtal eller låglönemarknad? Jag är helt övertygad om att fackföreningsrörelsen står inför ett avgörande vägval: Vi måste våga erkänna att vi inte längre kan eller får säkra generellt verkande kollektivavtal på den svenska arbetsmarknaden. Och vi måste ta konsekvensen av den insikten.

Under trycket av den fria rörligheten, den liberala arbetskraftsinvandringen och flyktingströmmarna, i kombination med fragmentiserade tjänstemarknader och ett antal hindrande EU-domar och EU-regler, har vi tappat förmågan att säkra anständiga villkor för alla som arbetar i Sverige.

Problemen är tillräckligt omfattande för att hota den svenska modellen där fack och arbetsgivare ansvarar för lönebildningen utan statlig inblandning. Stora grupper försvagar kollektivavtalen när de tar jobb till underpris. Detta underminerar sunda konkurrensvillkor inom exempelvis transportsektorn, byggbranschen, handeln, fastighetsskötseln och restaurangnäringen.

Borgerligheten börjar redan närma sig sin lösning av det problemet. Det är säkert inte långt borta innan man från det hållet förordar en officiellt sanktionerad låglönemarknad där människor med dålig utbildning och svaga språkkunskaper kan få jobb med urusla villkor.

För oss är deras förslag inte lösningen på de enorma problem vi ställts inför.

Flertalet EU-stater har i dag lagar som ska garantera anställda en minimistandard, antingen via generella, lagstadgade minimilöner eller via allmängiltigförklarade kollektivavtal. Så har man exempelvis gjort i Finland och Norge där kollektivavtal i problematiska branscher upphöjs till lag. I Sverige finns inget sådant skydd.

När jag funderar på detta kan jag se tre alternativ torna upp sig:

Det första är att vi kan låta utvecklingen rulla på och se växande grupper drivas mot laglöshet och armod utan någon som helst statlig eller facklig inblandning.

Det andra är att vi väntar in den borgerliga vägen och tvingas acceptera en officiellt sanktionerad låglönemarknad. Där kan överklassen glädja sig åt pigor, där minskar priserna på diverse enkla tjänster – medan exempelvis jord- och skogsbruk kan anställa mängder av lågavlönade säsongsarbetare.

Det tredje alternativet är att vi utvecklar allmängiltiga kollektivavtal där staten underlättar de fackliga ambitionerna att säkra avtalsenliga villkor för alla som arbetar i Sverige.

Vi har i dag inte något svar på dessa dystra framtidsutsikter. Förvisso kommer regeringen att föreslå att lex Laval skrotas, i vart fall i de delar som i dag hindrar facket att tvinga fram kollektivavtal för de företag som bedriver verksamhet i Sverige. Allianspartierna har redan meddelat att de kommer rösta nej till dessa förslag.

Oavsett resultatet i denna enskilda omröstning i riksdagen så är Transport helt övertygat om att det tredje alternativet är att föredra om man vill hitta en långsiktig lösning på det förfall som vi nu ser.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.