Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

– Det kan vara svårt att lära sig ett nytt språk som vuxen, men pratar man om dieselmotorer blir det lättare, säger länsstyrelsens Sam Yildirim som en förklaring till framgången för kombinerad språk- och yrkesutbildning.

Mellan 2013 och 2016 har 128 elever gått den undersökta utbildningen Svenska för lastbilsförare i Stockholm. Den senaste elevkull som kunde undersökas blev klar 2014. Sam Yildirim jobbar på Länsstyrelsen i Stockholm och var den som för ett antal år sedan tog initiativ till Svenska för yrkesutbildade, numera kallat SFX. X eftersom det handlar om många olika yrkesgrupper.

Hur kommer det sig att lastbilsutbildningen är en av de SFX-utbildningar som har haft minst elever?

– Det kan finnas flera skäl till att inte så många har gått den. Det handlar om prioriteringar och söktryck. Men den har hållit på länge och är en av de dyraste SFX-utbildningarna. Den kostar mer än utbildningen för läkare och ingenjörer, säger Sam Yildirim.

90 procent har alltså jobb inom två år. Enligt statistiken är det bara en fjärdedel som jobbar som lastbilsförare.

– Men jag vet att nästan alla jobbar med saker i anslutning till lastbilstransporter. Det kan vara saker som arbetsledare på garaget. Olika titlar syns på olika sätt i statistiken. Nästa gång kanske vi tittar på inkomst och jämför med den lön som till exempel lastbilsförare eller programmerare har, säger Sam Yildirim.

Sam Yildirim tror att SFX leder till ökad integration, han berättar att  man på Länsstyrelsen i Stockholm främst försöker se integration som en kompetensförsörjningsfråga.

– Det är win-win. Man blir rörd och jätteglad när rektorn berättar att lastbilsförare är lyckliga för att de har fått sitt första jobb och att de börjar drömma om en framtid för familjen och barnen. Lärarna och rektorn får också extra energi när de ser människor få de jobb de önskar.

Sam Yildirim säger att det blir lättare att lärare sig svenska om det går att koppla till något man redan kan. Som ett jobb.

– Man har en krok att hänga sina nya språkkunskaper på.

I utredningen har flera nu yrkesverksamma förare intervjuats. De jämför sin utbildning med den vanliga SFI-undervisningen:

– De flesta säger att det är lättare att lära sig språket vid SFX. Vi också kan se att frånvaron är betydligt lägre än i vanlig SFI-undervisning.

Svenska för yrkesutbildade är ett regionalt initiativ i Stockholm och huvudstadens kranskommuner, och leds från länsstyrelsen.

– Vi tycker att regeringen har goda ambitioner för integrationen men att den arbetar fel. De säger att varje kommun ska genomföra utbildningar. Men det är svårt att dutta i alla små kommuner. Det blir mycket bättre om större regioner samarbetar, då går det att få underlag till individanpassade yrkesutbildningar.

– På kort sikt är SFX dyrare än vanlig SFI, men inte långsiktigt. När folk får jobb betalar de skatt i stället för att vara bidragstagare, säger Sam Yildirim.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.