”Svenska löner åt oss låter som ren science fiction”

De jobbar i samma bransch men med helt olika förutsättningar. Svenska lastbilschaufförer får traktamente för varje övernattning och kommer hem till helgen. Förarna från öst gör samma jobb för mindre än halva summan och tillbringar månader i sträck i hytten. Göteborgs åkerisektion gav sig ut för att prata lika villkor med sina utländska kollegor.

Fredag kväll.
Vid fikabordet på Transports Göteborgsavdelning sitter medlemmar från fackets åkerisektion och brer frallor. Ost, salami och paprika. I morgon ska 200 frukostmackor delas ut i hamnar och terminaler, på parkeringsplatser och intill järnvägsspår. Facket har stenkoll på var de utländska lastbilsförarna brukar stå på helgerna. De samlas på grusplaner och vägstumpar för att ta den veckovila som lagen kräver.

Med frukost i handen är förhoppningen att lättare få kontakt med chaufförerna. När åkerisektionen nyligen var i hamnen för att prata med folk tog de utländska chaufförerna långa omvägar. Kanske tror de att facket vill sätta dit dem. Eller att de är rasister.

– De tar ju våra jobb på sätt och vis, säger lastbilschauffören Mattias Welle. Men jag tycker det är så jävla oschyst att de blir utnyttjade. Lika arbete ska ge lika lön.

– Vi vill inte att de ska åka hem, säger Freddy Welle, åkerisektionens ordförande. De får gärna vara här, men inte på vilka villkor som helst.

 

Lördag morgon.
Vi räknar till hundratals, men möter bara en bråkdel av dem. Chaufförer från Bulgarien, Polen, Ungern, Rumänien, Makedonien, Estland, Bosnien. Litauer i holländska bilar, makedonier i bulgariska, bulgarer i österrikiska, rumäner i danska eller svenska. En del fordon har gamla loggor från företag som gått i konkurs för längesen. Den som lyckas lista ut vem som har arbetsgivar- eller beställaransvar vinner.

Vi ser sopor och toalettpapper runt bilarna och i diken. Ibland finns det en bajamaja inom räckhåll, ibland inte. Bilar går på tomgång för att hålla värmen. Somliga är i gott skick, andra har rostiga fälgar och blankslitna däck.

Vi knackar på med mackor och frukt. Nej, vi kommer inte från Jehovas vittnen, vi kommer från facket och från tidningen. Vill de prata? Några ställer upp på bild men de flesta ruskar på huvudet med en gest mot plånboken.

– Då har jag ingen lön.

En del blir rädda eller arga och säger åt oss att försvinna. Andra blir glada och berättar gärna hur bra de har det. Hög lön och heltäckande försäkringar. Betald semester och pensionssparande. De som är nöjda kommer oftast från Polen och Estland. Vi möter allvarliga, trötta och ledsna chaufförer som vittnar om motsatsen. De kommer oftast från Rumänien eller Makedonien. En sak har de gemensamt: I sina hemländer kan de inte tjäna tillräckligt för att leva ett drägligt liv. De har inget val.

Någon dricker öl till frukost, en annan raki. En chaufför pissar blod. Som EU-medborgare har han ändå rätt till sjukvård i Sverige – om han betalar. Pengarna får han sedan kräva tillbaks från rumänska staten, men han har inte råd att ligga ute med något.

– Jag känner en ledsamhet när jag ser det här, säger Bengt Johansson från åkerisektionen. Det är ledsamt att se att de förnedras så här.

Visste de att svenska chaufförer kan få mer än dubbelt så mycket betalt för samma jobb? Eller att facket jobbar för att alla som kör på svenska vägar ska tjäna lika mycket? Oj, jaha, nej, de känner inte till de svenska villkoren. Men lika lön för lika arbete alltså? Många svarar med ett leende. Dröm på bara.

– Ni måste gilla Star Trek, säger en av de rumänska chaufförerna. Att vi skulle kunna få samma villkor som er är science fiction.

Inget av det här är de utländska chaufförernas fel, säger Freddy Welle. Är man fattig så gör man vad som helst för att få ett bättre liv. Nej, bovarna finns högre upp, hos speditörerna och hos beställarna. Nyligen var han tillsammans med andra chaufförer, åkeriföretagare, poliser och representanter för både fack och arbetsgivare i Bryssel för att prata allvar med politiker om villkoren ute på vägarna.

– Efter EU-besöket har vi bestämt oss för att börja hänga ut åkerier och speditörer som anlitar de här utländska chaufförerna, säger Freddy Welle. Det företag som beställer något ska se till att anlita en seriös transportör. Tar man ut rätt priser så blir det inte så här.

 

Assan Manneh, Johanna Kvarnsell, Agneta Persson, Justina Öster
 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.