Svenskt avtal för Circle K-chaufförer
Svenskt kollektivavtal gäller. Men tankbilsförarna fick inte stanna kvar när Circle K bytte företag för sina drivmedelstransporter. Sammanlagt 26 chaufförer i Malmö och Kalmar har förlorat jobbet.
Circle K bytte den 1 oktober bränsletransportör till sina bensinmackar, som tidigare hette Statoil, i södra Sverige. Danska Dantra förlorade avtalet och franska Samat group tog över.
– De tidigare chaufförerna fick erbjudande om att söka jobb hos oss, säger Anders Brindeby på Samat i Sverige. Men de ville inte.
I övrigt hänvisar han frågor till företagsledningen i Frankrike.
Chaufförer berättar dock anonymt i tidningen Barometern om att de inte kände sig välkomna i det nya förtaget. Transports ombudsman i Malmö, Jonas Ankarberg, konstaterar att det slutade med att samtliga blev uppsagda.
– Jag har tecknat kollektivavtal med Samat, säger han. Företaget har också sagt att alla som kör i Sverige ska var anställda i det svenska bolaget.
Svenska åkare och chaufförer har reagerat kraftigt mot att förare från låglöneländer har börjat köra för Samat.
– Bolaget sa vid våra överläggningar att det ska anställa både svenska och utländska förare, säger Jonas Ankarberg. För vår del är det viktigast att företaget följer kollektivavtalet och att alla anställda får svenska löner och villkor.
– Sedan tappar Samat en massa erfarenhet när de tidigare chaufförerna inte följer med in i det nya företaget.