Insändare / Replik. Tillsammans med Transportarbetareförbundet tecknade Foodora kollektivavtal 2021 för en stor grupp av sina anställda, cykel- och mopedbud. Det var en logisk följd för oss på Foodora eftersom vi redan hade avtal för våra anställda där man hade en anställning med garantilön och andra förmåner.
Genom kollektivavtalet visar vi att vi menar allvar med att vi är ett hållbart företag som har schyssta villkor för våra anställda. Även de anställda bilbuden som inte omfattas av kollektivavtalet speglar modellen som om de skulle omfattas av kollektivavtalet.
Att detta var ett viktigt genombrott för den snabbväxande sektorn visar inte minst Transportarbetareförbundets pressmeddelande den 25 februari 2021. Där beskriver Transports ordförande Tommy Wreeth avtalet som en stor framgång:
”Det är ett banbrytande steg för hela gig-ekonomin i Sverige, men också för Europa. Det visar att den svenska modellen fungerar och att även plattformsarbete ska regleras inom ramen för kollektivavtalsmodellen.”
Vi blev därför förvånade när vi läste en insändare i Transportarbetaren som gick till angrepp på Foodora med anklagelser och svepande retorik som inte är förankrad i verkligheten. Det är svårt att avgöra om insändarförfattaren lever helt i okunskap om innehållet i avtalet Transport och Foodora tecknat, vilket verkar konstigt då det varit omskrivet och är lätt att söka information via internet. Eller om angreppet görs för att Foodora är det företag de flesta känner till och att insändarskribenten därför bortser från fakta för att få göra retoriska poänger.
Hursom riktar insändarförfattaren sin kritik åt helt fel håll och i stället borde kritiken riktas mot alla de andra företag som inte tecknat kollektivavtal. Foodora är inget gigföretag då våra medarbetare är anställda och samtliga har de villkor som kollektivavtalet för med sig. Vill insändarskribenten vara konstruktiv borde i stället Foodora framhållas som ett gott exempel som fler borde följa, i stället för att komma med svepande angrepp som saknar grund.
Vi är ett företag som levererar mat och andra produkter hem till en stor bredd av hushåll. Vi vet såklart inte vilken privatekonomi våra kunder har, men att som i artikeln påstå att det skulle vara den övre medelklassen som är våra kunder är inte korrekt. Vi levererar till stora delar av Sverige och till väldigt olika stadsdelar och bostadsområden. Foodora fyller en viktig och uppskattad funktion för många konsumenter för att underlätta vardagen. Vi tryggar och skapar jobb direkt hos oss själva och hos andra företag som kan sälja sina produkter och tjänster via vår plattform. Vi är ett företag som ger våra anställda de bästa villkoren i branschen helt i linje med det kollektivavtal vi tecknat med Transport.