Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson
Close
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil.
Close
Kultur

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Det finns omkring 21 000 broar som Trafikverket förvaltar i landet. 17 000 vägbroar och 4 000 järnvägsbroar. Det statliga verket har ansvar för underhåll och gör regelbundet inspektioner för att broarna ska vara säkra.

Den absolut vanligaste typen av bro i Sverige är en så kallad plattram. Inte så iögonfallande men en pålitlig typ som de flesta i stort sett dagligen möter. Konstruktionen är enkel, en fyrkantig ram, och bron gjuts i betong – billig att bygga och i stort sett helt underhållsfri. Men modellen fungerar bara för små broar.

Vanliga brotyper: Plattram och plattbro, båda i Stockholmsförorten Blackeberg. I gångtunneln, under plattramsbron, utspelar sig en av de otäckaste scenerna, ett vampyröverfall i romanen Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist (2004). Foto: Lilly Hallberg
Vanliga brotyper: Plattram och plattbro, båda i Stockholmsförorten Blackeberg. I gångtunneln, under plattramsbron, utspelar sig en av de otäckaste scenerna, ett vampyröverfall i romanen Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist (2004). Foto: Lilly Hallberg

När spännvidden ska vara längre krävs andra metoder. Då är det vanligaste antingen att bygga en balkbro, som kan få mycket lång sträckning, eller en plattbro; en enklare konstruktion. Vanligt är att använda platta vid vägkorsningar i olika plan. Plattbron löper då över en väg med stödpelare på båda sidor.

Namn från trakten

Broar inom ett land får sitt namn från trakten i närheten eller öar de förbinder med fastlandet, som Uddevallabron eller Tjörnbron. Men när det handlar om broar mellan länder får de vanligen namn efter vattnet de spänner över, som Öresundsbron.

Förbindelsen mellan Sverige och Danmark kan ses som vårt lands längsta bro med sina 7,8 kilometer. Men den brukar inte räknas med i sammanhanget och Trafikverket exkluderar Öresundsbron i sammanställningen över Sveriges längsta broar. I stället är det Ölandsbron som är avgjort längst bland ”helsvenska” broförbindelser: 6 072 meter.

Ölandsbron öppnade för trafik 1972 och var även Europas längsta fram till 1998 då en ny bro över floden Tejo i Lissabon, Portugal, invigdes. Att förbindelsen till Öland skulle utgå från Kalmar på fastlandssidan var långt ifrån självklart, sundet är betydligt smalare längre norrut och brobygge där hade diskuterats sedan början av 1930-talet.

Ölandsbron firade 50 förra året. Och var längst i hela Europa 1972–1998! Bron över Kalmarsund är fortfarande den längsta broförbindelsen som helt går på svenskt territorialvatten. Foto: Elin Gårdestig/Trafikverket
Ölandsbron firade 50 förra året. Och var längst i hela Europa 1972–1998! Bron över Kalmarsund är fortfarande den längsta broförbindelsen som helt går på svenskt territorialvatten. Foto: Elin Gårdestig/Trafikverket

I dag passerar i snitt nära 20 000 fordon per dygn över Ölandsbron, som sedan 1996 har två körfält i båda riktningarna. Under högbrodelen är segelhöjden 36 meter.

Näst längst

Tvåa på listan över landets längsta broar kommer järnvägsbron i Södertälje, Igelstabron, med 2  140 meter – bara 21 meter längre än trean, Sundsvallsbron. Högbron över Sundsvallsfjärden, som invigdes 2014, är en del av E4:ans nya sträckning.

Bron gör att det inte längre är nödvändigt att ta svängen genom centrala Sundsvall, vilket både minskar restiden för dem som passerar staden och utsläppen i centrum.

Sundsvallsbron är en betalbro. Från början planerades bara avgift för tung trafik. Men EU-direktiv tvingade fram likabehandling. Så från och med 2015 kostar det att åka över bron oavsett fordon:

20 kronor för tung lastbil, hälften för lätt lastbil, buss och personbil. Bron har även cykelbana – gratis!

Spektakulär hängbro

En verkligt spektakulär bro är Högakustenbron, över Ångermanälven mellan Kramfors och Härnösands kommuner. Bron är till skillnad från de flesta övriga långa broar i Sverige inte en balkbro utan en hängbro. Dess förebild är Golden Gate-bron i San Francisco, Kalifornien, som invigdes 50 år före bron i Ådalen.

Högakustenbrons fria spann är 1 210 meter, längst i landet, och dess pyloner – pelarna som håller upp bron – är 182 meter höga. Bortsett från tv-master är det Sveriges högsta byggnader.

Bron ligger nära älvens mynning, och den byggdes för att korta E4:s sträckning. Den gamla motorvägen, över Sandöbron, är nästan en mil längre. Sandöbron har heller inte bärighet för tunga fordon så BK1-lastbilar tvangs tidigare ta vägen över Bollstabruk, ytterligare nästan 4 mil.

När Sandöbron invigdes 1943 var bågbron världens längsta brokonstruktion i ett spann. Fyra år tidigare hade den värsta byggolyckan i Sveriges historia inträffat. Träkonstruktionen till bron, som var under uppförande, rasade och 18 arbetare omkom. Det var den 31 augusti 1939.Dagen efter startade andra världskriget med Hitlertysklands anfall mot Polen. Det förklarar att uppmärksamheten blev jämförelsevis liten vad gäller katastrofen vid bygget av den vackra bron över Ångermanälven.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    31 mars, 2023

    När det byggs broar är det väldigt viktigt att de använder konstruktioner som klarar av alla årets olika väder för att t.ex. förhindra isbildning på kablar/vajrar att falla ner på fordon vintertid.Att göra vissa broar till betalbroar är inte rättvist i vårt avlånga land lika orättvist som att vi har trängselskatt i våra storstäder.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

Illustration elvägar

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.