Sverige bryter mot EU:s visstidsregler

Svenska arbetsgivare kan i dag stapla olika tidsbegränsade anställningar på varandra, utan att fastanställa personal. Det strider mot EU:s regler om visstidsarbete. Bättring krävs, annars hotar stämning inför EU-domstolen.

Det är innebörden i ett så kallat motiverat yttrande från EU-kommissionen. Kommissionen ger nu Sverige en två månader lång tidsfrist med att förklara hur man avser att anpassa visstidsbestämmelserna efter de krav EU-rätten ställer.

Frågan går tillbaka till 2007, då regeringen förändrade reglerna i lagen om anställningsskydd, Las. Ändringen innebär att arbetsgivare i Sverige i dag kan anställa samma person på olika former av visstidsanställningar i flera år, utan krav på tillsvidareanställning.

Fast anställning blir det, enligt den nuvarande lagen, när en arbetstagare vikarierat eller har haft allmän visstidsanställning under en period på sammanlagt två år, under en femårsperiod. Men, eftersom tiden räknas separat för olika anställningsformer, kan arbetsgivare komma undan tillsvidareanställningar genom att använda sig av en kedja med tillfälliga anställningar. Vikariat, projektanställningar, säsongsanställningar…

Det är just detta EU-kommissionen riktar in sin kritik mot. Blir man inte nöjd med den svenska regeringens svar kan kommissionen gå vidare till EU-domstolen med en stämning.

För nästan sex år sedan vände sig tjänstemannafacket TCO till EU-kommissionen med en anmälan. Det är den processen som fortfarande rullar på. Enligt TCO:s chefsjurist hör det till ovanligheterna att så kallade fördragsbrottsprocesser leder så långt som till motiverade yttranden. Till Tidningen Vision säger han:

– Rättsligt är detta en enkel fråga, som borde ha varit löst för länge sedan. Allt som behövs är några mindre justeringar i en del av en paragraf i Las.

TCO förklarar att förbundet inte motsätter sig att arbetsgivare ska kunna anställa arbetstagare under begränsad tid, vad man däremot vill stävja är missbruket av möjligheten.

Redan för en månad sedan sa arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) att regeringen inte har för avsikt att förändra de svenska L-bestämmelserna. Hon befarar att det skulle späda på arbetslösheten, eftersom arbetsgivare då skulle kunna avstå helt från att anställa. Syftet med lagjusteringen var att försöka få fler svenskar i arbete.

Arbetsmarknadsministern vidhåller regeringens ståndpunkt och anser sig inte besegrad, trots EU-kommissionens yttrande.

– Regeringens uppfattning är att den svenska arbetsrätten står i samklang med EU-rätten, och den här frågan är ju inte avgjord än. Vi kommer att lämna in våra ståndpunkter till EU-kommissionen och se på deras motivering. Och sedan får vi se vad fortsättningen blir, säger hon till Sveriges Radio.

I likhet med TCO:s ordförande Eva Normark ser Transports ordförande Lars Lindgren EU-kommissionens ståndpunkt som en seger, eller i alla fall ett steg på vägen:

– Arbetsgivare ska inte kunna stapla olika osäkra anställningar på varandra. Vad vi behöver är säkrare och tryggare anställningsformer och tydliga regler, så att både företag och anställda vet vad som gäller.

Lindgren tar avstånd från dagens kortsiktiga ”kvartalsekonomi” med snabba kast och osäkra anställningsformer, som i förlängningen innebär otrygga livsvillkor. En utveckling som han upplever leder till att fler företag väljer att anlita bemanningsföretag.

– Fast det kan ju i och för sig vara tryggare med en fast anställning i ett uthyrningsföretag än att bollas runt mellan olika anställningsformer.

– Det är bra att man nu säger ifrån från EU-kommissionens sida. Jag vill se en arbetsmarknadspolitik med tryggare anställningar, arbetsmarknadsutbildning och arbetslöshetsskydd som gör att människor kan och vågar byta bana. Utan att ställas på bar backe, anför Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.