Debatt. Det är glädjande att Rickard Gegö vill se en fossilfri transportsektor. Men att sänka miljöskatter för lägre pris på diesel leder snarare längre bort från fossilfrihet. Ekonomiska styrmedel är ett effektivt och nödvändigt verktyg för att ställa om till förnybara drivmedel.
Klimatförändringarna leder just nu mänskligheten mot en världsomfattande katastrof. Klimattoppmötet i Paris senare i år är avgörande för hur världen möter den utmaningen. Det som avgör utfallet är de enskilda ländernas klimatpolitik och vad vi är beredda att göra för att minska våra utsläpp. Att då, när priset på olja är lägre än på mycket länge, inte höja skatten på fossila drivmedel vore ett enormt svek mot våra barn och barnbarn.
Kärnan i klimatpolitiken är att fasa ut fossila drivmedel. Det är en grundsyn som delas av i stort sett alla partier i Sveriges riksdag och är också grunden för EU:s klimatpolitik. Alla länder som driver en ansvarsfull klimatpolitik måste verka för en ordnad omställning till ett fossilfritt transportsystem. Att beskatta fossila drivmedel är ett nödvändigt verktyg eftersom ekonomiska styrmedel skyndar på utvecklingen och underlättar omställningen till förnybart.
Trots regeringens höjning av skatten på bensin och diesel kommer fossila drivmedel vara billigare än på många år eftersom råoljepriset har sjunkit. Det är därför viktigt att fler insatser görs. Jag har tidigare föreslagit ett måldatum för när fossila drivmedel ska vara helt utfasade samt en kvotplikt som tvingar oljebolagen att för varje liter (eller kilowattimme) fossil bensin eller diesel som säljs också sälja en efter hand allt större mängd förnybara drivmedel.
För att tillgodose behov behovet av effektiva godstransporter i Sverige behövs effektiva kombinationer av väg-, järnväg- och sjötransporter samt rättvisa villkor för dem som utför transporterna.
Framtiden kräver en ordnad utfasning av fossila drivmedel. I det arbetet är ekonomiska styrmedel en viktig del av lösningen. Det handlar om mer än klimatet. Hela samhället, inte minst åkeriföretagen, måste anpassa sig efter att oljan är en ändlig resurs. Att sänka skatten på diesel vore på lång sikt inget annat än en björntjänst.