Sverige röstade för tredelad rast i buss
Buss. Nu står Sveriges regering, EU:s ministerråd och EU-kommissionen alla bakom förslaget att bussförares raster ska kunna delas i tre kvartar. Helt mot Europas samlade transportfacks önskan.
Det var fredagen den 1 december som EU-nämnden röstade om Sveriges linje inför ministermötet den 4 december. Sveriges linje blev samma som arbetsgivarna lovordat i sina remissvar. Ja till att busschaufförer som kör beställningstrafik får ”flexiblare” regler. En del är att 45-minutersrasten ska gå att dela upp i tre delar, en annan är att det ska gå att förskjuta dygnsvilan och en tredje del är att 12-dagarsregeln, som tidigare bara gällde i utrikestrafik, kan komma att gälla för dem som kör inrikes. Om lagstiftningen blir verklighet så kan de busschaufförer som kör beställningstrafik inrikes också få köra 12 dagar utan helgvila.
Socialdemokraterna försökte stoppa linjen i EU-nämnden.
– Vi har efterfrågat en konsekvensanalys utifrån svensk arbetsmarknad innan man går vidare, men regeringen hänvisar bara till EU-kommissionens förslag. Vi förde också fram att Kommunal och Transport är mot reglerna, men det är tydligt att regeringen och Sverigedemokraterna väljer ett ensidigt företagarperspektiv i stället för att stå upp för vanligt folk och arbetstagares rättigheter, säger Matilda Ernkrans, socialdemokrat och ledamot i riksdagens EU-nämnd.
Transportarbetaren sökte infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) inför beslutet i EU:s ministerråd. Hans pressekreterare återkom inte. Vi skickade också skriftliga frågor som inte heller besvarades.
Andreas Kindesjö är ansvarig för bussavtalet på Transport och kritisk till förslagen.
– Jag ser inget positivt i förslaget, det här kommer bara att gynna arbetsgivarna. En rast på 15 minuter räcker inte för att äta och gå på toaletten. Alla förändringarna tillsammans kommer att ge trötta chaufförer och öka riskerna för olyckor, säger Andreas Kindesjö.