Sverige stannar – och Danmark, Norge, Holland …
Danmark var först att starta en aktion som liknar det svenska chaufförsupproret. Stöd kommer nu från land efter land. Och på de svenska vägarna tänker, i skrivande stund, 23 284 chaufförer stanna sina bilar i dag. Enligt sina egna uppgifter på Facebook.
– Efter 32 år i den här branschen värmer det i hjärtat att så många gör det här, säger Bernt Sundqvist, aktiv transportare och entusiastisk när det gäller #härstannarsverige.
Så kallar chaufförerna sin protestaktion som går ut på att ställa fordonen två kvartar per dygn. Klockan tolv på dagen och vid midnatt stannar de bilarna i protest mot den tingsrättsdom som friar en makedonsk chaufför som kört utan giltigt körkort.
Aktionen har fått ett gigantiskt genomslag i tidningar, radio och tv. I social medier sprider sig protesterna långt över den svenska gränsen.
– I Danmark och Norge är det liknande aktioner på gång, säger Johan Kullgren, åkare och en av initiativtagarna.
På Facebook har även grupper startats i Holland och Tyskland. Finska chaufförer har också gjort en supportsida. Makedonska medier har skrivit om aktionen.
Själv var Johan Kullgren ute vid midnatt i centrala Jönköping, och åtminstone nio ekipage stod stilla i hans närhet.
– På dagen i går räknade jag till 39 fordon på samma gata här i Jönköping, säger Johan Kullgren.
I Halmstad serverar entusiaster korv till dem som stannar sina bilar. Busschauffören Anette Rindeblad har länkat till en kampsång – Truck driving song – på Facebook. Och Nette Schölin har skapat badgets (märken) för den facebookare som vill visa sitt stöd för aktionen.
– Domen var bägaren som fick det att rinna över, säger hon. Det handlar om trafiksäkerhet och att vi ska vara lika inför lagen.
I dag räknar hon med att stanna på väg 23 utanför Växjö. En kvart vid vägrenen, som kommer att följas av flera eftersom chaufförernas aktion är tänkt att fortsätta till jul.
– Det är en fantastisk uppslutning, säger Nette Schölin. Protesterna handlar ju också om brott mot cabotagereglerna, mot att chaufförer inte får betalt och så mycket annat i den här branschen.