Sveriges Åkeriföretag har ny vd

38-årige Rickard Gegö är ny vd för branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ). Han är ursprungligen från Piteå, men kommer närmast från en position som regionchef på SÅ Halland.

Rickard Gegö har studerat såväl psykologi som statsvetenskap och sociologi. Innan han kom till Sveriges Åkeriföretag har han bland annat varit lokal chef i Halland för bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Byggindustrier.

– Så jag tror mig kunna bidra med mycket, både kompetensmässigt och personlighetsmässigt.  Jag har erfarenhet av att jobba gentemot såväl stat och kommun som mot privata aktörer. Och som person är jag en organisatör och en kommunikatör, jag vill bygga lag och relationer, säger Rickard Gegö.

Vilka branschfrågor ser du som viktigast att fokusera på just nu?

– Stark konkurrenskraft är nummer ett. Att vi får en sund bransch där vi lyfter det seriösa åkeriet, och visar vad en bra transport är. Visar det för transportköpare, för speditörer, för allmänheten.

– Och så klart lönsamheten. Grunden för allt företagande är att företagen kan vara lönsamma, så de kan investera och växa. Alldeles för många åkerier har det alldeles för tufft, och jag vill jobba för en värdeförskjutning – vi måste få folk att bli lite mindre åkare, och bli lite mer företagare. Om man inte bara tänker att man utför en transport från punkt A till punkt B, utan ser sig som en del av en livsviktig samhällsfunktion, då tror jag man får starkare självkänsla och lättare kan ställa krav.

Vilka tankar har du kring problemet med illegala cabotagetransporter?

– Nu får man komma ihåg att cabotage i sig inte är olagligt, men talar vi specifikt om de illegala transporterna så tvingar de ju folk att tänja på reglerna för att stå sig i konkurrensen. Jag tror på lobbying och opinionsarbete för vår sak, kanske jobba för att polis och åklagare får effektivare verktyg av olika slag. Och för att bedriva sådant arbete behöver vi mer fakta och tydliga konsekvensbeskrivningar. Vi har varit ganska värderingsstyrda tidigare, och jag tror inte beslutsfattarna lyssnar om vi bara tycker och känner en massa.

De så kallade falska egenföretagarna är en annan omdiskuterad fråga, och du har själv närvarat vid central förhandling mellan Transport och Andreassons i Veddige – ett ärende som just nu behandlas i Arbetsdomstolen. Hur tänker du i F-skattarfrågan?

– Den är omdiskuterad, den är kontroversiell, den är svår. Nu ska just det här fallet avgöras i Arbetsdomstolen, men det är inte säkert att det blir ett prejudikat. Men oavsett vilket utfallet blir, kommer det att leda till mer diskussion. Vilket jag välkomnar.

– Men rent allmänt tror jag det vore en farlig väg att förbjuda den enskilda firman, som är så pass vanlig i svenskt näringsliv. Den ger ju också företagen en viss flexibilitet när det gäller att bemanna sina bilar. Behovet är ju ofta säsongsbetonat.

– Sedan om tillämpningen är fel i det enskilda fallet – det får Arbetsdomstolen avgöra, och då välkomnar jag att få ett klargörande. Ett förtydligande av vad F-skattarbegreppet innebär, och hur det får användas. Nu går ju många företag i ett vakuum och vet inte vad som gäller.

Vilka möjligheter ser du, rent allmänt, när det gäller samarbete mellan SÅ och Transportarbetareförbundet?

– Jag känner inte att vi har någon konfliktsituation. I mångt och mycket har vi gemensamma intressen och gemensamma mål, även om vi ibland kan ha skilda uppfattningar om bästa vägen fram till målet. Vi behöver samarbetspartners, och där ser jag definitivt Transport och andra berörda fackförbund som potentiella partners.

Rickard Gegö tillträder den 1 januari.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.