Sveriges Åkeriföretag har ny vd
38-årige Rickard Gegö är ny vd för branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ). Han är ursprungligen från Piteå, men kommer närmast från en position som regionchef på SÅ Halland.
Rickard Gegö har studerat såväl psykologi som statsvetenskap och sociologi. Innan han kom till Sveriges Åkeriföretag har han bland annat varit lokal chef i Halland för bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Byggindustrier.
– Så jag tror mig kunna bidra med mycket, både kompetensmässigt och personlighetsmässigt. Jag har erfarenhet av att jobba gentemot såväl stat och kommun som mot privata aktörer. Och som person är jag en organisatör och en kommunikatör, jag vill bygga lag och relationer, säger Rickard Gegö.
Vilka branschfrågor ser du som viktigast att fokusera på just nu?
– Stark konkurrenskraft är nummer ett. Att vi får en sund bransch där vi lyfter det seriösa åkeriet, och visar vad en bra transport är. Visar det för transportköpare, för speditörer, för allmänheten.
– Och så klart lönsamheten. Grunden för allt företagande är att företagen kan vara lönsamma, så de kan investera och växa. Alldeles för många åkerier har det alldeles för tufft, och jag vill jobba för en värdeförskjutning – vi måste få folk att bli lite mindre åkare, och bli lite mer företagare. Om man inte bara tänker att man utför en transport från punkt A till punkt B, utan ser sig som en del av en livsviktig samhällsfunktion, då tror jag man får starkare självkänsla och lättare kan ställa krav.
Vilka tankar har du kring problemet med illegala cabotagetransporter?
– Nu får man komma ihåg att cabotage i sig inte är olagligt, men talar vi specifikt om de illegala transporterna så tvingar de ju folk att tänja på reglerna för att stå sig i konkurrensen. Jag tror på lobbying och opinionsarbete för vår sak, kanske jobba för att polis och åklagare får effektivare verktyg av olika slag. Och för att bedriva sådant arbete behöver vi mer fakta och tydliga konsekvensbeskrivningar. Vi har varit ganska värderingsstyrda tidigare, och jag tror inte beslutsfattarna lyssnar om vi bara tycker och känner en massa.
De så kallade falska egenföretagarna är en annan omdiskuterad fråga, och du har själv närvarat vid central förhandling mellan Transport och Andreassons i Veddige – ett ärende som just nu behandlas i Arbetsdomstolen. Hur tänker du i F-skattarfrågan?
– Den är omdiskuterad, den är kontroversiell, den är svår. Nu ska just det här fallet avgöras i Arbetsdomstolen, men det är inte säkert att det blir ett prejudikat. Men oavsett vilket utfallet blir, kommer det att leda till mer diskussion. Vilket jag välkomnar.
– Men rent allmänt tror jag det vore en farlig väg att förbjuda den enskilda firman, som är så pass vanlig i svenskt näringsliv. Den ger ju också företagen en viss flexibilitet när det gäller att bemanna sina bilar. Behovet är ju ofta säsongsbetonat.
– Sedan om tillämpningen är fel i det enskilda fallet – det får Arbetsdomstolen avgöra, och då välkomnar jag att få ett klargörande. Ett förtydligande av vad F-skattarbegreppet innebär, och hur det får användas. Nu går ju många företag i ett vakuum och vet inte vad som gäller.
Vilka möjligheter ser du, rent allmänt, när det gäller samarbete mellan SÅ och Transportarbetareförbundet?
– Jag känner inte att vi har någon konfliktsituation. I mångt och mycket har vi gemensamma intressen och gemensamma mål, även om vi ibland kan ha skilda uppfattningar om bästa vägen fram till målet. Vi behöver samarbetspartners, och där ser jag definitivt Transport och andra berörda fackförbund som potentiella partners.
Rickard Gegö tillträder den 1 januari.