Sveriges Åkeriföretag ställer in sina YKB-kurser
Åkeri. Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.
Det meddelar branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ) i ett pressmeddelande på sin hemsida. Beslutet fattas mot bakgrund av regeringens hårdare restriktioner om högst åtta personer vid allmänna sammankomster – från och med den 24 november.
– Vi väntar inte till den 24 november utan drar i bromsen för våra YKB-kurser redan nu, säger SÅ:s utbildningschef Marcus Johansson.
Han tillägger att det gäller alla SÅ:s fysiskt arrangerade kurser. Om stoppet kommer att förlängas efter den 24 december är inte klart.
– Vi inväntar nya besked från regeringen och kommer att fatta nya beslut utifrån dem, säger han.
Hittills har det gått att corona-säkra kurserna vid de konferensanläggningar branschorganisationen använder sig av. Men med de hårdare direktiven är det inte längre möjligt, förklarar Marcus Johansson.
– Vi kan inte längre garantera att kurserna kan genomföras tryggt och säkert och tar därför vårt ansvar i pandemin och ställer in dem. Lika länge som regeringens restriktioner sträcker sig, säger han.
– Hur det blir efter det kan jag inte sia om. Det vet ingen.
YKB-utbildningen sköts av en rad olika aktörer. Sveriges Åkeriföretag är en och Marcus Johansson räknar i dagsläget till 60 inställda kurser. Därutöver funderar ytterligare nio, tio åkerier på om de ska anordna utbildningarna digitalt, men har inte beslutat sig än, berättar Marcus Johansson.
Enligt EU:s regler får totalt tolv av kurstimmarna hållas via dator.
– Hur de andra utbildarna gör vet jag inte. Men vi har fattat detta beslut för våra utbildningar, säger Marcus Johansson.
I takt med att smittspridningen tagit ny fart i Sverige och övriga Europa har oron spritt sig bland landets yrkeschaufförer. Transportarbetaren har tagit upp detta i flera tidigare artiklar och frågan har diskuterats livligt på sociala medier.
Liksom Transport och SÅ efterlyser chaufförerna en ny dispens från kravet på fem EU-styrda delkurser, när Europa har drabbats av covid-19. EU-kommissionen segade, enligt mångas uppfattning, med frågan men beslutade i våras om ett undantag på sju månader. (Genom den så kallade omnibusförordningen).
Enligt tidigare kontakter med infrastrukturdepartementet och EU-parlamentariker Johan Danielsson (S) diskuteras frågan nu i unionens ministerråd (med medlemsländernas infrastrukturministrar) och EU-kommissionen förbereder ett förslag.
– Efter att det presenterats borde ett beslut kunna fattas inom några veckor, hoppas Johan Danielsson.
Transport och SÅ varnar för att många chaufförer snart kommer att stå utan giltigt YKB. ”Kvar står åkeriföretagen och längst fram landets yrkesförare. Ansvaret för vad som ska göras kan omöjligen läggas på förarna”, anför Sveriges Åkeriföretag. Organisationens slutsats är att åkerierna nu ställs inför beslutet att antingen börja ställa sina bilar eller låta chaufförer köra, olagligt, med ogiltigt YKB.
Fack och arbetsgivare har samma intresse i frågan och vill ha en snabb lösning. Ett undantag som gäller för hela 2021, eftersom smittan kommer att påverka samhället under lång tid, i väntan på ett vaccin.
– Det är många chaufförer som går och undrar och har ont i magen nu, så politikerna måste skynda på! Utan transporter och yrkesförare stannar Sverige, påminner Lars Mikaelsson i Transports högsta ledning.