Heikki Niinikivi
Close
Tändstift? Eller en karbidlampa? Eller kanske en läderhatt? På Heikki Niinikivis Uno-X-station finns det mesta att köpa. Utom korv. Fast till hösten är det slut. Då rivs Sveriges äldsta mack.
Close

Sveriges äldsta bensinmack stänger pumparna för gott

Nostalgi. På Uno-X i Karlskoga finns allt det som vanliga mackar ratat. Säkringar, fördelarlock, fläktremmar och en fungerande sedelautomat. – Fast i augusti är det slut. Efter 43 år har jag sålt stationen, säger Heikki Niinikivi.

”X-macken” ligger kloss intill E18, vid östra infarten till Karlskoga. Det är Sveriges äldsta bensinmack som fortfarande är drift, bedyrar Heikki Niinikivi och plockar fram det tummade bygglovet från 1937.

– I drygt 80 år har macken legat här. När jag lägger ner blir kommungubbarna nöjda. De tycker att det varit skräpigt, med en massa bilar stående.

– Fast det är egentligen min son som är för snäll. Han driver bilverkstaden och är ofta fullbokad. När kunder ringer säger han: ”Kom hit och ställ bilen, så tar jag den när det blir någon lucka…” Men luckor blir det sällan.

Uno-X Karlskoga
Foto: Jan Lindkvist

Det krävs inget tränat öga för att se att Heikkis mack är full av bra-att-hagrejer. På gårdsplanen står gamla entreprenadmaskiner, cyklar, en rostig gallerdörr och en uttjänt drickakyl.

Inne är det trångt, trångt. Det är som att kliva in ett museum över en svunnen tid. En era då bilägare själva bytte tändstift och luftfilter. På hyllorna finns också rariteter. Som en karbidlampa och en NMT-telefon, modell portfölj från tidigt 1980-tal.

Heikki har drivit stationen i ett sträck sedan 1975.

– Jag kom över den av en lycklig slump. Jag hade en liten rörelse inom renhållning och behövde någonstans att serva mina maskiner. Macken, som då var Nynäs, passade perfekt.

Under årens lopp har han sett nymodigheterna komma i takt med att stationerna tjänat mindre och mindre på bränsle och bildelar.

– Videofilm var jag en av de första att haka på. Och en av de första att lägga av med. Det tog bara en massa tid. Sen kom korven, den slapp jag. Och släpvagnsuthyrning, det slapp jag också.

Heikki Niinikivi har en trogen kundkrets. Några är äldre damer som kör ända från Degerfors för att få tanken påfylld.

– Jag går ut och hjälper dem så klart. Fast de tankar bara för 200 kronor åt gången, så de måste ju köra hit minst två gånger i veckan.

”X-macken” har öppet på dagtid och då går det att betala med kontokort. Övrig tid är det sedelautomat som gäller. Automaten är konverterad och tar sedlar, gamla som nya.

– Äldre sedlar samlar jag i en skokartong och löser in hos Riksbanken, anförtror Heikki.

Stationens läge är toppklass och under årens lopp är det många intressenter som frågat om macken varit till salu. Svaret blev hela tiden nej, tills nu. Ett företag hade köpt en industrifastighet intill och ville ha Heikkis mark också.

Budet var bra, förklarar Heikki, och i höst rivs alltså stationen. Fast delar av den kanske återuppstår någon annanstans – som veteran- eller museimack.

– Det är redan två, tre personer som anmält att de vill köpa rubbet, säger Heikki Niinikivi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Rosengren:
    24 februari, 2019

    Howdy
    Kul att läsa historien om macken , synd att den ska rivas .
    Det sparas nästan inget från vår efterkrigs historia ,
    vilket är vår nutids historia .
    Allt skulle bli bättre efter andra världskriget , vilket det också
    blev , vore bra om vi kunde spara på ex: Mackar , Biografer
    Konditorier , Folkparker .

    Dessa 4 saker har betytt väldigt mycket för människor .
    Själv samlar jag på en del av detta .
    Hoppas macken uppstår som en fin nostalgi mack
    hos den nya ägaren .
    Mvh Micke

Lästips:

Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.