Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm
Close
Före detta Byggnads-basen Johan Lindholm efterträder Susanna Gideonsson som LO:s ordförande.
Close

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

1. Du kommer ut på ett åkeri och träffar några chaufförer. Vad vill du prata med dem om?

– Jag skulle ha stora öron och liten mun. Jag skulle lyssna på hur de upplever arbetslivet. Jag skulle också vilja höra hur de har det utanför jobbet och hur de får ihop livspusslet. Jag skulle prata om den kollektiva styrkan och att kollektiva lösningar är mer moderna än någonsin. Vill man få till förändring framåt så måste vi jobba tillsammans. Det tycker jag att arbetsgivarna är bättre på i dag.

2.Du valdes i sista minut efter ett avhopp dagen innan kongressen. Tror du att det påverkar ditt sätt att leda LO?

– Jag känner ändå att jag fick ett hundraprocentigt stöd från kongressen. Och med de medskick som kongressen gav mig så känner jag mig både stolt och trygg i det jag ska göra. Jag är väl medveten om att det är ett ansvarsfullt jobb och jag är fullt fokuserad på att jobba framåt.

3. Vid LO-kongressen togs beslut om arbetstidsförkortning. På vilket sätt vill du jobba med den frågan?

– Vi är i gång redan. Vi håller på och kartlägger hur det ser ut i alla förbunden nu. Hur olika förbund löst sina delar kring arbetstiden och sen kommer vi samla ihop oss i LO.

– Via avtalssekreterare och LO-styrelse så ska vi försöka mejsla fram någonting som vi gemensamt kan gå fram med och förhandla avtalsvägen.

4. Hur jobbade ni med arbetstidsförkortning i Byggnads?

– Byggnads har en arbetstidsförkortning på 40 timmar i samtliga avtal. Men nu handlar det om att reducera arbetstiden. Om att ta lite av mervärdet som arbetsgivarna tagit ut alldeles för mycket av. För att lösa det krävs det att vi samlar ihop oss.

5. Under de senare åren har LO varit splittrat i flera frågor. Transport ställde sig utanför avtalssamordningen och flera förbund var mot överenskommelsen om förändringen av anställningsskyddet. Hur vill du jobba för att ena förbunden?

– Jag tror att det är väldigt avgörande att vi samlas kring en lönenormering och den sätter ju industrin. Sen gäller det att hitta en väg framåt. Det finns ju inga diskussioner i dag, men de kommer. Vi behöver också hitta en gemensam hållning om vissa delar kring de allmänna villkoren. Vi är inte riktigt där än, men mitt mål är att vi ska gå fram gemensamt och tala med en tunga.

– Gällande huvudavtalet är det känt att varken jag eller Byggnads tycker att vi fick tillräckligt mycket tillbaka. I mitt uppdrag som LO-ordförande är målet att få ut så mycket som möjligt av uppgörelsen som finns. Jag är väldigt kritisk mot att staten, efter två år, fortfarande inte lever upp till sin del. Regeringen har ännu inte gett CSN (Centrala studiestödsnämnden) nog resurser för att handlägga alla ansökningar.

6. På vilket sätt tror du att relationen mellan LO och Socialdemokraterna förändras med dig som LO-ordförande?

– LO är ju inget politiskt parti. Vi är satta att företräda Sveriges alla arbetare. Och det finns inga makthavare oavsett politisk färg som ska runda LO-borgen när det kommer till villkoren för Sveriges alla arbetare. Vi kommer ju vara väldigt tydliga i en rad frågor där vi vill ha leverans. Redan vid LO-kongressen var jag väldigt tydlig med att karensavdraget är en klasslagstiftning som ska väck.

7. Det är högt tonläge i den politiska debatten i Sverige. Högst mellan Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. De två partier som är störst bland Sveriges arbetare. Vilka problem ser du i att LO-kollektivet är så politiskt splittrat?

– Jag tycker det är alldeles för mycket pajkastning i politiken. Jag har gjort väldigt många arbetsplatsbesök i min tidigare roll och det jag har mött där är ju att det finns ett utbrett etablissemang- och politikerförakt som mynnar ut i att Sverige har gått isär, att Sverige inte funkar. Arbetare har fått se matpriser och räntor skena samtidigt som vi sett hur banker och matjättar haft höga utdelningar.

– Det finns en irritation och ilska där ute och den måste vi ta oss an, och formulera en politik som alla känner igen sig i så att det blir ordning på torpet. Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."