Sveriges Hamnar bemöter strejkvarsel med lockout

Hamn. (NY UPPDATERING) Efter midsommarhelgen varslade Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet (HF) om strejk vid två hamnar. Nu svarar arbetsgivarna, Sveriges Hamnar, med lockout av stuveriarbetarna i HF vid samma hamnar, i Helsingborg och Göteborg.

Transportarbetareförbundet har gått före och tecknade redan i våras ett nytt kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Det avtalet räknas numera som det först tecknade och omfattar därmed alla svenska hamnar, som är medlemmar i arbetsgivarförbundet Sveriges Hamnar.

Fram till våren hade Hamnarbetarförbundet (HF) ett andrahandsavtal, som överensstämmer med kollektivavtalet mellan Transport och arbetsgivarparten, men det är nu uppsagt. I samband med HF:s strejkvarsel den 27 juni framförde Sveriges hamnar att Medlingsinstitutet lagt fram ett förslag om ett nytt andrahandsavtal, som följer Transports hamn- och stuveriavtal. Det accepterades av arbetsgivarna, men HF gav kalla handen.

Efter en medlemsomröstning varslade Hamnarbetarförbundet i stället om att lägga ner arbetet vid RoRo-terminalen i Göteborg och i Helsingborgs hamn. Arbetsgivarsidans motdrag blev en så kallad spegellockout. Det innebär att arbetare som är medlemmar i Hamnarbetarförbundet stängs ute från arbete, blir utan lön och är ”förbjudna att uppehålla sig på mark eller i byggnader som tillhör arbetsgivaren”.

Tiderna som gäller för lockout och strejk är:

  • Helsingborgs hamn: Från och med klockan 09.30 den 6 juli till och med midnatt den 11 juli 2023.
  • Göteborgs RoRo terminal: Från och med den 6 juli klockan 09.30 till och med midnatt den 11 juli 2023.
  • APM Terminals Göteborg:  Från 9 juli 2023 kl. 00.01 till och med midnatt den 11 juli 2023
  • SCA Logistics Holmsund:  Från 9 juli 2023 kl. 00.01 till och med midnatt den 11 juli 2023

– Syftet med åtgärderna är att försöka förmå motparten att upphöra med sina stridsåtgärder, säger förhandlingschef Johan Grauers vid Sveriges Hamnar i ett pressmeddelande. Hans inställning är:

– Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder handlar om att tränga undan det redan existerande avtalet med Transportarbetarförbundet.

Hamnarbetarförbundets vice förbundsordförande, Erik Helgeson, har bara en knapphändig kommentar om  lockoutvarslet:

– Det var förväntat.

Transport avtalssekreterare Peter Winstén är på samma linje som hamnarbetsgivarna.

– Vi har tecknat stuveriavtal med Sveriges Hamnar till och med den sista april 2025 och därmed har vi fredsplikt. Avtalet reglerar villkoren för alla Sveriges hamnarbetare, säger han.

Uttolkat innebär det att Transports medlemmar, liksom de som inte är medlemmar i vare sig Transport eller HF,  har rätt att förhålla sig neutrala till HF:s och Sveriges Hamnars konflikt och gå till arbetet. Bryter strejk och lockout ut bedöms det dock påverka stämningen mellan medlemsgrupperna.

Bland HF:s krav i årets avtalsrörelse finns en social fond för extraanställda, så kallade blixtar, som är tänkt att finansiera rehabilitering. HF vill även ha facklig introduktion på arbetstid.

Uppdatering.  Hamnarbetarförbundet har trappat upp konflikten och varslar även om strejk vid CSA Logistics i Holmsund i Västerbotten, liksom vid SCA Logistics i Sundsvall mellan den 9 och 11 juli. Varslet innebär också blockad mot övertid, nyanställning och inhyrning av personal vid SCA Logistics Sundsvall under samma tid.

Arbetsgivaren Sveriges hamnar svarade även denna gång med en spegellockout vid hamnarna i Holmsund och Göteborg under samma period. Därmed får de strejkande inte vara på arbetsplatsen och får heller ingen lön, ifall strejken utlöses.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Unionen varslar om nya stridsåtgärder mot Tesla

Konflikt. Ett år har gått sedan IF Metalls medlemmar gick ut i strejk på Tesla. Nu utökar Unionen sina stridsåtgärder.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.