Sveriges Hamnar bemöter strejkvarsel med lockout
Hamn. (NY UPPDATERING) Efter midsommarhelgen varslade Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet (HF) om strejk vid två hamnar. Nu svarar arbetsgivarna, Sveriges Hamnar, med lockout av stuveriarbetarna i HF vid samma hamnar, i Helsingborg och Göteborg.
Transportarbetareförbundet har gått före och tecknade redan i våras ett nytt kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Det avtalet räknas numera som det först tecknade och omfattar därmed alla svenska hamnar, som är medlemmar i arbetsgivarförbundet Sveriges Hamnar.
Fram till våren hade Hamnarbetarförbundet (HF) ett andrahandsavtal, som överensstämmer med kollektivavtalet mellan Transport och arbetsgivarparten, men det är nu uppsagt. I samband med HF:s strejkvarsel den 27 juni framförde Sveriges hamnar att Medlingsinstitutet lagt fram ett förslag om ett nytt andrahandsavtal, som följer Transports hamn- och stuveriavtal. Det accepterades av arbetsgivarna, men HF gav kalla handen.
Efter en medlemsomröstning varslade Hamnarbetarförbundet i stället om att lägga ner arbetet vid RoRo-terminalen i Göteborg och i Helsingborgs hamn. Arbetsgivarsidans motdrag blev en så kallad spegellockout. Det innebär att arbetare som är medlemmar i Hamnarbetarförbundet stängs ute från arbete, blir utan lön och är ”förbjudna att uppehålla sig på mark eller i byggnader som tillhör arbetsgivaren”.
Tiderna som gäller för lockout och strejk är:
- Helsingborgs hamn: Från och med klockan 09.30 den 6 juli till och med midnatt den 11 juli 2023.
- Göteborgs RoRo terminal: Från och med den 6 juli klockan 09.30 till och med midnatt den 11 juli 2023.
- APM Terminals Göteborg: Från 9 juli 2023 kl. 00.01 till och med midnatt den 11 juli 2023
- SCA Logistics Holmsund: Från 9 juli 2023 kl. 00.01 till och med midnatt den 11 juli 2023
– Syftet med åtgärderna är att försöka förmå motparten att upphöra med sina stridsåtgärder, säger förhandlingschef Johan Grauers vid Sveriges Hamnar i ett pressmeddelande. Hans inställning är:
– Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder handlar om att tränga undan det redan existerande avtalet med Transportarbetarförbundet.
Hamnarbetarförbundets vice förbundsordförande, Erik Helgeson, har bara en knapphändig kommentar om lockoutvarslet:
– Det var förväntat.
Transport avtalssekreterare Peter Winstén är på samma linje som hamnarbetsgivarna.
– Vi har tecknat stuveriavtal med Sveriges Hamnar till och med den sista april 2025 och därmed har vi fredsplikt. Avtalet reglerar villkoren för alla Sveriges hamnarbetare, säger han.
Uttolkat innebär det att Transports medlemmar, liksom de som inte är medlemmar i vare sig Transport eller HF, har rätt att förhålla sig neutrala till HF:s och Sveriges Hamnars konflikt och gå till arbetet. Bryter strejk och lockout ut bedöms det dock påverka stämningen mellan medlemsgrupperna.
Bland HF:s krav i årets avtalsrörelse finns en social fond för extraanställda, så kallade blixtar, som är tänkt att finansiera rehabilitering. HF vill även ha facklig introduktion på arbetstid.
Uppdatering. Hamnarbetarförbundet har trappat upp konflikten och varslar även om strejk vid CSA Logistics i Holmsund i Västerbotten, liksom vid SCA Logistics i Sundsvall mellan den 9 och 11 juli. Varslet innebär också blockad mot övertid, nyanställning och inhyrning av personal vid SCA Logistics Sundsvall under samma tid.
Arbetsgivaren Sveriges hamnar svarade även denna gång med en spegellockout vid hamnarna i Holmsund och Göteborg under samma period. Därmed får de strejkande inte vara på arbetsplatsen och får heller ingen lön, ifall strejken utlöses.