Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF
Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.
– Jag är besviken. Fast inte förvånad, säger Erik Helgeson som sitter i HF:s förbundsstyrelse.
Det senaste två åren har HF och Sveriges Hamnar tvistat om vilket inflytande fackförbundet ska ha. Situationen spetsades till när Sveriges Hamnar uppmanade alla sina medlemsföretag att dra in fackliga förmåner som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal.
HF, som bildades 1972, har aldrig haft ett centralt kollektivavtal och heller inte den fredsplikt som följer med ett avtal.
Under våren och sommaren låg stridigheterna nere. Men på höstkanten begärde HF förhandlingar med Sveriges Hamnar. Kravet som framfördes var att få teckna ett eget avtal. En uppgörelse som skulle ha exakt samma innehåll som Transports avtal. Med tre tillägg.
Parterna träffades på onsdagen, men redan vid tretiden avslutades förhandlingarna. Joakim Ärlund är vd i Sveriges Hamnar:
– Vi träffade Hamnarbetarförbundet och förklarade att vi redan har ett kollektivavtal, för hela branschen. Vi har ingen möjlighet att teckna ytterligare ett.
– För Hamnarbetarförbundets del kan det bara bli frågan om ett hängavtal. Och det avvisade Hamnarbetarförbundets representanter.
Vilka problem uppstår med två likalydande avtal?
– De skulle per definition inte bli likalydande. Det skulle bli olika parter som ingår avtalen. När det är dags för ny avtalsrörelse riskerar vi att få olika krav från de två facken. Dessutom finns det många lokala avtal i hamnarna. Om även de ska dubbleras blir det än mer ohållbart.
– På den här punkten är vi överens med den övriga fackföreningsrörelsen: Det ska finnas ett kollektivavtal per yrkesgrupp och bransch. Inte flera.
HF:s representant Erik Helgeson hävdar att Sveriges Hamnars beslut att dra in facklig tid och andra rättigheter har påverkat arbetsmiljöarbetet i hamnarna. Det var den utlösande faktorn till att förbundet gjorde en nya framstöt om ett eget kollektivavtal.
Han säger:
– Sveriges Hamnar upprepade samma ståndpunkt. Att det bara kan bli ett hängavtal. Vi försökte också prata om arbetsmiljön och ifall det gick att lyfta ut de frågorna på något sätt.
Erik Helgeson uppger att HF:s förhandlare på slutet var beredda att backa från de tre ändringskrav som förbundet hade med sig till förhandlingsbordet.
– Det skulle innebära att vi skrev på ett avtal som var exakt likadant som Transports. Men det hjälpte inte. Det är bara hängavtal som gäller.
Vad ska HF göra nu?
– Det blir upp till medlemmarna att avgöra.
Kan det bli aktuellt med varsel om konfliktåtgärder?
– Det är en diskussion vi ska föra internt i förbundet.