Close
Provtagning av dött vildsvin i zonen där afrikansk svinpest konstaterats.
Close

Svinpest – så påverkas sophanteringen

Miljöarbete. En avfallsanläggning i Fagersta misstänks vara platsen där vildsvin smittats av afrikansk svinpest. Lokalt har kraven för hantering av hushållssopor redan blivit hårdare men det kan bli skärpta regler i hela landet, enligt ansvariga myndigheter.

Afrikansk svinpest har påvisats hos vildsvin i Fagersta och Norbergs kommuner i Sverige. Det var i slutet av augusti som döda och sjuka djur först påträffades i trakten, som nu utgör en zon i Västmanland där restriktioner införts. Restriktionerna omfattar all vistelse i skog och mark med undantag av personer som deltar i smittbekämpningen.

Det går inte att säkert säga hur länge smittan funnits i området eller exakt hur den kommit in i landet. Klart är dock att smittan inte spridits till Fagerstatrakten från vildsvin som lever på andra håll i landet.

Sannolikt är att vildsvinen i stället blivit smittade av matrester på avfallsanläggningen Sänkmossen i Fagersta. Jordbruksverket har beslutat att stänga återvinningsstationen intill Sänkmossens avfallsanläggning.

Ägaren till anläggningen, renhållningsbolaget Vafab miljö, rengör nu fordon innan de tillåts lämna Sänkmossen. Det innebär också att däck och hjul desinficeras på fordonen, i huvudsak sopbilar.

Tidigare tömdes hushållsavfall, som kunde innehålla matrester, på en betongplatta. Nu går de direkt till containrar.

Anläggningen i Fagersta har tidigare haft problem med att vildsvin kom in och rotade bland soporna. För ett par år sedan byggdes ett tält över plattan, där hushållsavfallet ligger, men nu har Vafab miljö alltså infört direkttömning i container. Ansvariga på bolaget utesluter inte ytterligare åtgärder för att stoppa smittspridningen. Det rör bland annat transporter till och från anläggningen.

– Det är högst troligt att det kommer skärpta krav. Situationen med svinpest är helt ny för oss och den kommer definitivt att leda till förändringar, säger Eva Favaro, kommunikatör på Vafab miljö.

”Ögonöppnare”

Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) betonar vikten av att rapportera fynd av döda vildsvin och kontaktar veterinär vid ökad sjuklighet eller dödlighet hos grisar. Viruset som orsakar afrikansk svinpest smittar inte till människor men för tamgrisar är det ett dödligt hot.

Människor kan däremot sprida smitta genom att lämna matrester i naturen.

Jordbruksverkets överdirektör Jan Cedervärn öppnar för skärpta krav på hantering av avfall.

– Det är något vi, framför allt SVA, kommer att titta närmare på i samarbete med andra aktörer med ansvar för sophantering och regelverket kring det, säger Jan Cedervärn till SR P4 Västmanland.

Jan Cedervärn betraktar samtidigt utbrottet av svinpest som en ögonöppnare för hur smittvägar kan se ut:

– Vi har ju till exempel länge talat om risker med att kasta utflyktsrester på rastplatser, och uppmanat till att lägga rester i sopcontainrar.

Om innehållet ändå töms på öppna sopanläggningar går poängen förlorad, betonar Cedervärn.

Att upprätthålla goda rutiner innebär enligt Jordbruksverkets tolkning att:

  • Vid hantering av mat- och restavfall, till exempel omlastning, se till så att vildsvin eller fåglar inte kan komma i kontakt med avfallet. Det gäller såväl omlastningsstationer som andra biogas- och energiåtervinningsanläggningar.
  • För återvinningscentraler som hanterar trädgårdsavfall med fallfrukt är risken lägre, men det är ändå viktigt att inte låta fallfrukten fungera som utfodringsplats för vildsvin utan städa bort fallfrukt och annat ätbart.
  • Det finns ingen risk för att sprida smitta genom att gödsla med hygieniserad biogödsel på åkermark. Eventuell smitta avdödas effektivt på biogasanläggningar med hygienisering.

Jordbruksverket konstaterar också att en prioriterad fråga är att få ut matavfallet från restavfallet. Redan under nästa år finns krav i hela landet på att sortera ut matavfallet separat vilket troligen leder till minskad risk för smitta, enligt myndigheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.