Synfelet kostade honom lastbilskörkortet

Lastbilschauffören Hans Rapp får inte köra bil längre. Körkortet drogs in efter att en stroke påverkat hans synfält. Men Hans Rapp tycker att han fallit offer för ett illa fungerande regelverk, som borde bytas ut. – Jag körde sex månader prickfritt innan Transportstyrelsen beslut och det var inga problem, säger han.

I oktober, för fem år sedan, stod Hans Rapp och borstade tänderna. Klockan hade hunnit bli elva på förmiddagen. Lite senare skulle Hans och hans fru ta bilen för att hälsa på några vänner. Men under tandborstningen hände något. Det bara knäppte till. Ett lätt illamående och enorm huvudvärk kom över honom. Efter att morgonbestyren var avklarade var det ändå dags att ge sig av.  Utan att kunna gissa vad som pågick satte sig Hans bakom ratten, trots huvudvärken.

– Efter en stund blev allt väldigt konstigt, synen och andra sinnen hängde inte med. Jag förstod inte vad som hände. Jag märkte att jag inte kunde köra längre, så vi vände, säger han.

Väl hemma igen fick Hans skjuts till Danderyds sjukhus. Efter en skallröntgen visade det sig att huvudvärken och synbortfallet berodde på en hjärnblödning. Hans skickades vidare till neurokirurgiska kliniken på Karolinska sjukhuset. Dagen efter opererades han.

– Ja, man vet ju inte hur man ser ut inuti. Jag var hemma efter bara fyra dagar. Först var ena sidan av synen borta helt. Sen kom hälften tillbaka nästan direkt. Men den här sista biten, vänster nederkant, är fortfarande borta även om det känns gradvis bättre.

En tid efteråt var han tillbaka på sjukhuset för en skiktröntgen. Efter genomgångna resultat friskförklarades Hans. Han fick också veta att han var kallad till en synundersökning.

– Jag skulle aldrig i hela mitt liv gått med på det. Då hade jag sluppit alla problem.

Hans har kört lastbil i större delen av sitt liv. Han började på Televerket när han var 16 år som ”trappsnigel”, som han kallar det. Han vidareutbildade sig inom myndigheten till teletekniker. Hans började köra de större servicebilarna för att sedan gå över till lastbilar med internpost och andra leveranser. På 1980-talet hade han lite egen verksamhet, sedan körde han för några olika åkerier tills han började på Posten, för nio år sedan.

Men stroken förändrade allt. Värdena från synundersökningen rapporterades till Transportstyrelsen. Hans hade fått nedsatt periferiseende och körkortet drogs in. Periferiseendet är det allra yttersta området i synfältet. Hans har svårt att förstå beslutet.

– Det gick ett år innan de tog mitt körkort. Precis som lagen säger körde jag inte det första halvåret eftersom jag drabbats av stroke. Men jag hann också köra ett halvår innan jag blev av med kortet, helt utan problem.

Hans berättar att när resultaten från synundersökningen väl hamnat hos Transportstyrelsen blev det svårt att få någon att se till andra bevis, som till exempel hans prickfria halvår bakom ratten. Han har prövat att överklaga beslutet, både direkt hos myndigheten och i första och andra instans i förvaltningsdomstolen, men fått avslag.

– Lagen måste ändras. Testresultaten har ingenting med bilkörning i verkligheten att göra. Jag känner till många som har drabbats hårt av det här, säger han.

Hans är också upprörd över bemötandet från myndigheterna. Det är få som kunnat svara på hans frågor och det vanligaste svaret har varit en hänvisning till de regler som finns. Hans tycker att de som har haft hand om hans ärende saknat kompetens.

När Transportstyrelsen handlägger ett ärende börjar det ofta med att en läkare, i enlighet med sin rapporteringsskyldighet, informerar verket om att en patient bedöms olämplig att behålla körkortet. En sådan rapport kan också komma från polisen, om de upptäcker att någon orsakat en olycka på grund av sitt medicinska tillstånd. Värdena från en synundersökning ställs mot de gränsvärden och rekommendationer som finns i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort. Om förarens värden är för dåliga dras körkortet in. Beslutet går att överklaga och det är också möjligt att ansöka om undantag från reglerna i särskilda fall.

Men flera av de gränsvärden och mätmetoder som anges för syn har kritiserats. Redan 2012 lyfte centerpartistiske Staffan Danielsson frågan i en utfrågning av infrastrukturministern i riksdagen. Även forskare på Linköpings universitet, ställer sig tveksamma till om de uppsatta kraven för periferiseende är relevanta för hur säkert en förare kan framföra ett fordon. Ändå är regelverket fortfarande oförändrat.

De svenska reglerna kan också betraktas som hårda i jämförelse med många andra länder. För många chaufförer hade ett indraget körkort antagligen lett till arbetslöshet. Men som tur i oturen hade Hans rätt personer omkring sig när körkortet drogs in.

– Vi hade en jätte bra kille på facket då, ett huvudskyddsombud, som hjälpte mig. Min dåvarande chef var också väldigt bra. De löste det så att jag fick gå in på terminalen och ta hand om innerkajen. Jag fick fantastiskt bra stöd.

Det nya jobbet går bra. Nu kör Hans truck i den trånga lagermiljön, vilket går utmärkt, trots bortfallet i periferinseendet. Själv ser han det som ytterligare ett bevis på att Transportstyrelsens bedömning är felaktig. När han berättar om sitt arbete kommer han åter in på hur han blivit bemött av myndigheten.

– När jag pratade med en handläggare på Transportstyrelsen nämnde jag att jag kör truck. Reaktionen blev att jag kanske inte borde gör det heller. Då sa jag stopp, det är min chef som bestämmer. Som tur är så har Transportstyrelsen inga befogenheter inne på lagret.

Vid det här laget handlar det inte så mycket om att få köra bil och lastbil igen för Hans, utan snarare om upprättelse. Han planerar ändå att flytta till Kina om några år. Hans fru kommer där ifrån, och i Kina har han också ett giltigt körkort.

– Det är min kropp och mitt huvud och jag kan inte förstå varför jag inte får köra. Hade jag fått en rättvis bedömning hade det varit en annan sak. Som jag förstått det, finns det heller ingen statistik eller forskning kring att personer med mitt synfel är farliga. Dessutom skulle jag aldrig vilja köra om jag inte kunde göra det säkert, avslutar Hans Rapp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sergio Moscoso:
    14 september, 2019

    mycket bra artikel, undrar om det är fortfarande aktuellt, har just idag rakat ut för nästa exakt samma sak. är helt beroende av körkortet och vet ej vad jag ska göra nu, !

  2. Ulf Karlsson:
    18 december, 2018

    Sitter i samma läge blev av med allt körde 6 mån utan problem före detta lastbils chaufför

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.