Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg
Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.
– Dödsorsaken är inte fastställd än. Men är det en ny kvävningsolycka känns det så fruktansvärt onödigt. Riskerna med organiskt material i lastrum är välkända, säger ITF-inspektören Håkan André, som kallades till båten efter olyckan.
Kol, flis och andra organiska material kan både förbruka syre och utveckla gaser som är farliga att inandas. För precis tre år sedan avled en ung hamnarbetare på en kolbåt i Oxelösunds hamn. Han hade av misstag klättrat ner för en inkapslad lejdare – ett utrymme som blev en dödsfälla.
Olyckan var inte unik. På många håll i världen har sjömän och hamnarbetare mist livet på grund av kvävning i bulkfartyg.
I mars var en Cypern-flaggad båt på väg till Igelsta kraftvärmeverk med flis. Lossning och lastning sköts av personal från Södertälje Hamn.
När fartyget låg på redden skulle ett par besättningsmän utföra ett reparationsarbete i förskeppet. En matros gick iväg för hämta en sladdlampa och klättrade ner i en lucka.
När matrosen inte återkom började en kollega gå ner för samma lejdare. Men när kollegan såg matrosen ligga livlös längre ner klättrade han upp och slog larm.
Matrosen hämtades med helikopter, men hans liv gick inte att rädda.
Håkan André beskriver olyckan som märklig:
– Matrosen var erfaren, han hade jobbat ombord i tio år. Vid luckan fanns tydliga varningsskyltar. Det är märkligt att en rutinerad besättningsman klättrar ner i ett sådant utrymme. Tyvärr visar det hur viktigt det är att syrehalten mäts innan man går ner i båtarna.
Polisen och Statens haverikommission utreder olyckan. Hypotesen är syrebrist, men dödsorsaken är ännu inte fastställd, uppger en källa på haverikommissionen.