Illustration Mattias Käll
Close
Illustration: Mattias Käll
Close

Ta chansen att påverka!

Snabbkoll. Än kan det kännas långt till Transports nästa kongress i juni 2017. Men vill du vara med och påverka är det dags att tänka till redan nu. Och hålla koll på tidsplanen. Vad kan man egentligen motionera om och hur blir man kongressombud?

1. Kongressen sätter målen

Kongressen är Transports högsta beslutande organ och här dras de stora linjerna upp, ombuden pekar ut mål och inriktning för de kommande fem åren.

Förra gången bestämdes till exempel att Transport ska arbeta för kortare arbetstid.

En av kongressens viktigaste uppgifter är att välja förbundsledning – verkställande utskott och förbundsstyrelse. Förändringar i stadgarna beslutas också av kongressen så att de inte är föråldrade utan följer med i tiden.

 

2. Säg det med en motion

Som medlem kan du motionera om sådant du tycker är viktigt, och kongressen har behandlat motioner om  allt från kungahusets avskaffande till rastplatser i Småland.

Senast den 1 december ska du lämna din motion till din avdelning. Om din idé inte får stöd där kan du lämna in den som enskild motion.

Avdelningen skickar alla motioner (även enskilda) till förbundsexpeditionen senast den 1 januari.

När alla handlingar till kongressen är klara den  15 mars har förbundsstyrelsen svarat på motionerna och gett sitt förslag till hur man tycker kongressen ska besluta. Och vem vet, kanske tycker ombuden som du?

En motion kan antas, avslås eller anses besvarad av ombuden.

 

3. Så blir du ombud

Att vara på plats i kongressalen när förbundet samlar krafterna är garanterat en upplevelse. Att representera sin avdelning, rösta och kanske gå upp och tala för en gemensam sak i talarstolen.

Transport är organiserat i 25 avdelningar, inom dem finns geografiska eller yrkesindelade sektioner. Varje avdelning får ett ombud per påbörjat 300-tal medlemmar. Totalt finns det  181 platser. Vem som nomineras som ombud bestäms på sektionsmöten i september–oktober. Sedan gör avdelningens representantskap valet i november–december. Även förbundsrådet och förbundsstyrelsen ingår som ombud.

Det totala antalet röster är 219. Den som blir vald som ersättare får också vara beredd att delta aktivt.

Ordet är ditt är en broschyr som kommer att finnas som hjälp för ombuden att förbereda sig. Förbundet håller också på att ta fram en webbaserad kurs som komplement till avdelningarnas och regionernas egna utbildningar.

 

4. Välja ordförande

Nuvarande ordförande Lars Lindgren låter sig nomineras till ytterligare en period trots den gamla pensionsgränsen 60 år.

Två olika principiella ståndpunkter finns om detta. En del tycker att det är dags att modernisera tänkandet runt hur vi ser på pension, så att det inte är tvingande att avgå vid en viss ålder. Andra anser att det får stora konsekvenser för organisationen som helhet om alla ombudsmän gör likadant.

 

5. Om jag bara vill lyssna?

Den som vill sitta på åhörarläktaren är mycket välkommen. Kolla för säkerhets skull med kongressbyrån att det finns plats.

 

6. När? Var?

Kongressen går av stapeln i Örebro den 3–8 juni. Transport fyller 120 år 2017 och det lär firas på något sätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Illustration snabbkoll. Illustratör: Mattias Käll

Det här gäller för dig som är behovsanställd

Bevakningsavtalet. I bevakningsavtalet finns en anställningsform som heter behovsanställning. Den skiljer sig en del från andra tillfälliga anställningar.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.