Debatt / Replik

Ta domstolens beslut på allvar, Stephen Schad

Replik. Det är dags för Schad att rannsaka sig själv och egenanställning som begrepp. Egenanställning är att betraktas som bemanningsföretag. Det säger Arbetsdomstolen. Det är hög tid för Schad med flera att göra rent inom sina egna led och kring vilka yrken man väljer att ta in på egenanställning. I annat fall kommer egenanställningsföretagen att från och med nu betraktas som bemanningsföretag.

Schad beskriver i sin debattartikel (221206) att målet mellan Transport och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden i ”lupp”. Från Transports håll vill vi förtydliga att det inte har varit vår avsikt att varken sätta begrepp eller arbetsmarknaden under någon form av ”lupp”. Utan tvärtom, att förtydliga spelreglerna på arbetsmarknaden. I första hand har det handlat om att skydda och företräda vår medlem. Som fackförbund är det vårt jobb att representera våra medlemmar i förhandlingar och ibland kan en sådan förhandling gå till domstol. I det här fallet har vi inte kommit överens med vår motpart Foodora och därmed valt att gå vidare till domstol.

I andra hand handlade målet om att testa arbetstagarbegreppet och komma till bukt med den alltmer osäkra uppdragsbaserade arbetsmarknaden. Som dessutom kringgår den svenska modellen och vår möjlighet som fackförbund att få en motpart. Det är inte “modernt”, som Schad helst beskriver det som, att aktivt och medvetet försöka kringgå den svenska modellen.

Transport hade gärna sett att domstolen hade gått på Transports linje. Allt annat hade varit konstigt. Vi har nu rättegångskostnader på flera hundratusen att täcka upp för. Vi ville att domstolen, likt oss, skulle tycka att vår medlem varit anställd av Foodora. Så blev det inte. Domstolen valde att gå på Foodoras linje. Som hävdade att egenanställningsföretaget Pay Salary var ett bemanningsföretag.

I domslutet står det uttryckligen att Pay Salary är ett bemanningsföretag. I en sådan situation kan man undra varför det är Transport som behöver stå till svars för domstolens beslut och Schads påstående om att vi använder oss av ”inkorrekt begreppshantering” och inte domstolen eller Foodora?

Arbetsdomstolens beslut måste vara skrämmande för Schad, eftersom det upplägg som Pay Salary använt sig av med Foodora är precis densamma som Frilans Finans med flera använder sig av. Och det skulle bli dyrare för dem att behöva teckna bemanningsavtalet före det upplägget som företaget använder sig av nu. Det kanske är dags för Schad att ompröva sin egen föreställning om vad egenanställning är och har blivit. Inte minst kan det vara dags att på riktigt ta domstolens beslut på allvar och därefter rätta sig efter den. Det tänker i alla fall Transport göra. Vi är beredda att värna om den svenska modellen så att den kan ta steget in i framtiden. Inte gå tillbaka 100 år i tiden, till en tid då daglöneri var vanligt.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.