Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin
Close
Hälsingeavdelningens ordförande Mikael Humlin är ute på uppsökeri och har parkerat sin banderollmärkta bil vid Arla sågverk i Ljusne.
Close

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Det är aktivitetsvecka och Transport är ute och träffar arbetare på bensinstationer, vägkrogar och olika arbetsplatser runt om i landet. Tidigare sopgubben Mikael Humlin är ordförande i Transports avdelning 18 i Hälsingland och har parkerat sin banderollmärkta bil vid Arla sågverk i Ljusne.

När Transportarbetaren når honom på onsdagseftermiddagen har han hunnit prata med ett tiotal chaufförer som stannat till på macken för att tanka, byta skift eller handla.

– Sju av dem var medlemmar, så det var kul! De kom från Dalarna, Gävle, Hälsingland och lite varstans och tyckte det var bra att vi är ute och visar upp oss.

Snacket rör allt möjligt från fackliga frågor till försäkringar.

– Fackligt medlemskap innebär att du får försäkringar, men är du inte med i facket så se till att försäkra dig, brukar jag säga. Det är ofta yngre som inte alltid tänker på det.

En åkare dök också upp och fick kaffe och festis även han, berättar Mikael Humlin med ett skratt. I dag är han ensam på plats, men i morgon gör sex Transportavdelningar från Norrland till Värmland gemensam sak och dyker upp lite varstans längs motorvägar och rastplatser.

Det handlar om avdelning 26 Norrbotten, 28 I norr (hela Västerbotten och delar av Norrbotten,  kommunerna Arvidsjaur och Arjeplog), 32 Mellersta Norrland, 18 Hälsingland, 88 Dalarna och avdelning 6 Värmland.

– Med den här gemensamma manifestationen täcker vi upp mer än halva Sverige på en dag, säger Johan Molin.

Han är ordförande i avdelning 32 med kontor i Sundsvall, Östersund och Örnsköldsvik och ser det som ett bra tillfälle att starta samtal.

– Vi vill öka synligheten, visa att vi finns och fortfarande driver viktiga frågor för våra medlemmar trots att coronan kommit emellan. Stannar folk till och fikar är det ett plus i kanten. Sedan hoppas vi förstås alltid att vi ska kunna skriva in några fler medlemmar, säger Johan Molin.

Håll ögonen öppna längs motorvägarna. Transportare kommer att finnas på plats vid E4:an i Harrbäcken, E45:an i Storuman och E4:an i Skellefteå. Vidare vid OKQ8-mackarna längs E45:an i Strömsund och Sveg, liksom vägkrogarna Dockstabaren och Myre Dinner vid E4:an.

Ytterligare platser är Circle K-mackarna vid E4:an i Gnarp och Hudiksvall och i Dalarna: Circle K-stationen vid E45:an i Orsa. Värmlänningar kan du träffa över en kopp kaffe vid Rasta vägkrog i Grums.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.