”Ta inte genvägar när det gäller säkerheten”

För de allra flesta svenskar är risken att bli rånad minimal. Men för värdeväktarna ser verkligheten annorlunda ut. – Nästan alla som har arbetat ett tag har blivit rånade, säger Ingela Meijer, huvudskyddsombud på Nokas i Stockholm.

Tre gånger på tolv år. Första dagen på jobbet. Två gånger på en och samma månad. Eller aldrig.

Hur ofta man blir rånad som värdeväktare varierar. Men risken finns där alla dagar på året.

– Det här är ju ett arbetsmiljöproblem som vi försöker lösa tillsammans med arbetsgivaren. Men det är jättesvårt, suckar Magnus Kinnunen, huvudskyddsombud för säkerhetsföretaget Loomis i Stockholm.

Tillsammans med konkurrenten Nokas hanterar Loomis i stort sett alla värdetransporter i Sverige i dag.

Hittills i år har 21 värdetransporter rånats eller utsatts för rånförsök.

En av de som blivit rånade är Kåre, som arbetar för Loomis i Stockholm. Tillsammans med en kollega var han på väg in i ett köpcenter när han blev hotad med pistol av en maskerad man.

– Just när det händer får man tunnelseende och blir väldigt fokuserad. Det är först när rånet är över som man blir skärrad och börjar skaka, berättar Kåre.

På de tolv år som Kåre har arbetat som värdetransportör har han blivit rånad tre gånger. Varje händelse har sett olika ut. Två gånger har han blivit hotad med pistol. Den tredje gången satt han i bilen när hans kollega drabbades. Det han minns mest är dock inte pistolhoten. Det som hänger kvar starkast är ljudet av hur rånarnas bil sladdade i gruset när den körde upp bredvid värdetransportbilen i hög fart.

– Jag rycker till varje gång jag hör en bil eller cykel som glider på grus över asfalt, säger han.

Kåre har alltid varit noga med säkerheten. De tre rånen har stärkt honom i övertygelsen om att det är viktigt. Den gången Kåre och hans kollega blev stoppade i köpcentret fick rånarna inte med sig några pengar. Troligtvis för att väktarna hade varit vaksamma och följt alla rutiner.

Kåre är ett av flera skyddsombud på Loomis i Stockholm. Som sådant tycker han att företaget borde trycka ännu mer på hur viktigt det är att inte ta genvägar när det gäller säkerheten.

– Man borde uppmärksamma väktarna varje dag på hur viktigt det är att vara vaksam. Jag saknar den extra påminnelsen.

Det förebyggande arbetet är betydelse­fullt. Men så länge rånen fortsätter måste också företagens omhändertagande av drabbade väktare fungera.

– Det är viktigt att det finns en bra hantering efteråt för varje person. Alla reagerar olika. Är det 50 personer som blivit rånade så finns det 50 olika reaktioner, säger Ingela Meijer, huvudskyddsombud på Nokas i Stockholm.

Både Nokas och Loomis har tydliga rutiner för vad som händer när någon av deras anställda har varit med om ett rån. Omhändertagandet börjar direkt efter händelsen med att skyddsombud och representanter från företagsledningen åker ut till den drabbade väktaren.

– När jag kan åker jag ut, även på helger. Det gör jag för att väktaren måste få veta att det finns någon som bara är där för deras skull, säger Loomis huvudskyddsombud Magnus Kinnunen.

Efteråt pratar man igenom händelsen och resonerar kring vilka lärdomar man kan dra av den. Den anställde erbjuds också samtal hos en extern psykolog eller beteendevetare.

På båda företagen är det upp till den anställda att bestämma när man vill börja arbeta ute på fältet igen. Men för de flesta dröjer det inte många dagar innan man är ute på sin runda.

Så var det också för Kåre. Efter varje rån har han varit tillbaka på jobbet efter några dagar. Som skyddsombud kan han dock tycka att fler borde unna sig att ta det lite lugnare.

– Man ska inte spela hjälte för att rädda företagets personalsituation. Attityden är mycket ”det är bäst att hoppa upp på hästen igen”. Men jag tror att många skulle må bra av att vara hemma några dagar till.

Kåre har pratat med en beteendevetare eller psykolog efter alla de tre rån som han varit med om. Han tycker att samtalen har varit ett bra sätt att bearbeta det som hänt. Men han efterlyser också fler informella samtal i grupp.

– Varje gång det händer något blir det mycket prat i lunchrummet. Jag tycker att företaget borde ordna någon slags samtal, gärna på arbetstid. Folk har ett behov av att återberätta vad man har varit med om. Det är inte alla som vill lasta sina familjer med att prata om vad som hänt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.