Debatt

Ta tag i det som plågar taxi

Debatt. Taxibranschen har en viktig funktion när det gäller att erbjuda säkra och pålitliga transporter till människor. Trots denna viktiga roll har branschen ställts inför djupgående strukturella utmaningar som har haft negativa konsekvenser både för förare och taxibolag.

Vi anser att det är dags för den SD-understödda regeringen att gå från ord till handling för att ta tag i utmaningarna inom taxibranschen och genomföra en omfattande översyn för att skapa en välfungerande och hållbar bransch.

Efter taximarknadens avreglering på 1990-talet har branschen befunnit sig i en negativ spiral. Experter pekar ut flera grundläggande problem som tuffa arbetsvillkor och ökande förarbrist. Även tidigare moderatledaren Ulf Adelsohn har liknat avregleringen vid kaos. Medier och parterna på arbetsmarknaden har belyst problem inom branschen, såsom prisdumpning, kvalitetsbrister och förarnas osäkerhet. Branschen har dessutom kämpat med utmanande arbetsvillkor och oreglerad konkurrens, vilket har lett till många taxiåkeriers ekonomiska problem.

Transportarbetareförbundets 2013-undersökning ”Taxibranschen i Sverige” blottlade branschens brådskande problem. Över 1 000 taxiförare över hela landet deltog och belyste extrema utmaningar som tuffa arbetsvillkor, långa arbetsdagar och osäkra löner. Dessa utmaningar är lika aktuella i dag och kräver politisk handling.

Den nya delningsekonomin och teknologins framsteg har lett till att nya aktörer har trätt in på arenan, inklusive företag inom ”gig-ekonomin”. Vissa av dessa har anklagats för brottslig verksamhet, medan andra existerar i en gråzon. Förare som arbetar för dessa aktörer saknar ofta grundläggande rättigheter och skydd som traditionellt har säkerställts genom kollektivavtal. Detta innebär avsaknad av förmåner såsom sjukförsäkring, pension och andra sociala skyddsnät. Denna brist på stabilitet och osäkerhet skapar ekonomisk otrygghet för de anställda och deras familjer, samt hotar med en framtid av fattigdom för pensionärerna.

I Stockholmsregionen visar Taxi Stockholm vägen genom att erbjuda sina anställda rättvisa arbetsvillkor och kollektivavtal. De genererar arbetstillfällen och utgör ett exempel på ansvarsfull drift av taxiverksamhet.

Tyvärr hotas de av oseriösa aktörer som, som tidigare nämnts, understödjer arbetslivskriminalitet. För att säkra en rättvis och hållbar bransch måste dessa utmaningar tacklas beslutsamt.

En ytterligare utmaning inom taxibranschen är rekryteringsbehovet för att möta den ökande efterfrågan på taxitjänster. Det är viktigt att säkerställa en tillgång på välutbildade och kompetenta förare samtidigt som branschen anpassar sig till teknologiska framsteg och hållbarhetskrav. Genom att erbjuda attraktiva utbildningsmöjligheter och arbetsvillkor kan branschen fortsätta att locka nya förare.

Vi anser att det är nu hög tid för regeringen att agera och ta itu med utmaningarna som plågar taxibranschen. Genom en omfattande översyn kan regeringen ta itu med de strukturella problemen och skapa en hållbar och ansvarsfull bransch. Genom att säkerställa rättvisa arbetsvillkor och trygghet för de anställda kan vi säkra taxibranschens roll som en kritisk del av det offentliga transportnätet och möta medborgarnas behov av säkra och pålitliga transporttjänster.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    4 mars, 2024

    Som seriös taxiförare kan jag bara hålla med. Vi ska dock komma ihåg att debattinlägg som dessa, oavsett vem som skrivit dem, är något vi fått ta del av ända sedan taxi avreglerades den första juli 1990. Inget nytt under broarna, med andra ord. Att prata om saken i trettiofyra år hjälper ingen. Att agera, och se till att så kallade gig-bolag och andra oseriösa företag, försvinner från marknaden, är åtgärder som också genererar resultat. Vad jag däremot vänder mig mot i debattinlägget är att Taxi Stockholm skulle vara bättre än några andra bolag. Att de skrivit under ett kollektivavtal innebär nämligen inte att de följer avtalet. En stor del av de som kör för Taxi Stockholm i dag är extra- och deltidsförare. Samtliga av dessa får nöja sig med en rak procentlön, utan någon som helst garantilön, trots att det är så avtalet är tänkt att fungera. Står någon stackare och väntar i tre timmar på en körning så är detta tre OBETALDA timmar. Ställ frågan till någon du känner, i någon annan bransch, om denne skulle ställa upp på ett liknande lönesystem! Trots att jag i grunden inte har något emot vettig konkurrens så finns det i dag bara en sak att göra ... och det är att återreglera taxibranschen.

  2. Henrik Larsson:
    8 november, 2023

    riktigt bra åsikter. Jag håller helt med.

Lästips:

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.