Debatt

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

EU-valet den 9 juni

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Vi lever i en orolig tid. Det märks runt köksborden, i lunchrummen och i mötena mellan människor. Kriget känns nära, den grova brottsligheten gör sig påmind i vardagen, och för många höjs räkningarna snabbare än lönen.

Sverige har också blivit farligare. Det märks i vardagen och för många transportarbetare och transportföretagare märks det också på jobbet. Polisen, fackförbund och arbetsgivare varnar alla för att den växande kriminaliteten och utnyttjandet i arbetslivet är en stor inkomstkälla för organiserad brottslighet.

I det läget går Sverige, och Europa, till val den 9 juni.

Vi vill därför lyfta det som sällan får rubriker men som direkt påverkar alla er som arbetar i vägtransportbranschen. Det handlar om att vi måste ta tillbaka kontrollen över svensk arbetsmarknad från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Den så kallade arbetslivskriminaliteten måste bekämpas.

Det behövs omfattande, långsiktiga och kraftfulla insatser om vi ska rensa upp i den röta som spridit sig långt in på många svenska arbetsplatser.

Sverige måste ta tillbaka kontrollen över svensk arbetsmarknad från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Nyckeln ligger i att gå på pengarna genom att slå ut hela affärsmodellen.

Det behöver bli svårare att fuska, enklare att åka fast och mer kännbart för de som blir straffade. Därför har Socialdemokraterna presenterat tio EU-förslag för att göra just detta. Låt oss ta några exempel.

Vi vill ta kampen mot EU-regler som skapar kryphål för utländska arbetsgivare som vill utnyttja arbetskraftsinvandrare.

Det kan handla om den makedonske chauffören, som får jobb i Bulgarien, men som aldrig jobbar där utan direkt skickas vidare till Sverige och utnyttjas till dåliga villkor och uselt betalt.

Det är ett systemfel som inte bara drabbar individen, utan också i förlängningen arbetstagare och företagare i Sverige som konkurreras ut.

Vi måste också ha ett gemensamt näringsförbud i EU. Dömda kriminella ska inte kunna ta färjan över Östersjön och sedan återkomma med samma affärsmodell under utländsk flagg.

Det handlar också om kamraten som kör budbil eller färdtjänst där firman som vann senaste upphandlingen inte har några direktanställda chaufförer, det har ibland heller inte firman i ledet under.

Det är för enkelt för kriminella att gömma sig bakom långa led av underleverantörer. Vi måste se till att begränsa antalet led av underleverantörer till två och att huvudentreprenören alltid kan utkrävas på arbetsmiljöansvaret för samtliga anställda oavsett vilket led.

Vi vill använda EU för att ta tillbaka kontrollen över svensk arbetsmarknad. Livnär man sig på att utnyttja andra människor ska man inte sova gott om natten.

Var med och gör något stort. Ta gemensamt ansvar för Sverige i valet 9 juni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Transport ska organisera kabinpersonal – taxitelefonister till Unionen

Facket. Transport och Unionen är överens. Kabinpersonal ska organiseras av Transport och taxitelefonister av Unionen. Dessutom ska arbetsledare inom bevakning räknas som tjänstemän.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.