Johannes Wiman och Henrik Hedström.
Close
Tre månader efter hjärtstoppet träffar Johannes Wiman (t h) sin livräddare Henrik Hedström igen.
Close

”Tack! Du räddade mitt liv”

Han var död. I en kvart. Sedan följde tre veckor i respirator – som han inte minns ett ögonblick av. Och nu, tre månader senare, har lastbilschauffören Johannes Wiman tackat sin livräddare – kollegan som kunde sin hjärt- och lungräddning.

– Jag ska anmäla Henrik till Svenska hjältar, säger Johannes Wiman och hoppas att arbetskamraten får ta emot priset på en tv-gala.

Båda är chaufförer. Häromdagen möttes de på Widrikssons åkeri i Västberga i Stockholm och båda fick blommor från cheferna: Johannes Wiman bubblande glad för att han tillhör de fem procent som har överlevt ett hjärtstillestånd. Och Henrik Hedström som räddade hans liv när han själv under några veckor hoppade in på åkeriet.

Men först tillbaka till den där måndagen i början av december förra året:

– Jag kommer egentligen inte ihåg någonting, säger Johannes Wiman. Och jag minns inget av helgen före heller.

Om den har han i efterhand fått veta att kompisarna i bandet tyckte att han verkade full och att mamma, som bjöd på middag, undrade varför han gick så klumpigt.

– Och om måndagen har jag fått berättat att Henrik och jag skojade som vanligt när vi bar upp ett kylskåp till en kund i Årsta, men att jag klagade på att jag var trött och hade dålig kondis. Sen sjönk jag ihop i trappen och började snarka …

Henrik Hedström trodde först att han skojade, sedan sökte han förgäves efter Johannes puls. Han eller kunden, som också dök upp, ringde 112. Så började han med kompressionerna: Han tryckte ner Johannes bröstkorg – som han lärt sig på hjärt- och lungräddningskursen många år tidigare.

– Henrik tänkte aldrig, han bara gjorde, berättar Johannes Wiman.

Polisen kom med en hjärtstartare, men det tog sammanlagt en kvart innan hjärtat kom i gång igen.

– Vad som är bra att veta är att snarkningar inte behöver betyda att man lever, säger Johannes Wiman. Jag har lärt mig att det kallas agonal andning, och att det är som en reflex. Henrik gjorde helt rätt som började med att kolla pulsen, och inte bara trodde att snarkningarna var ett tecken på att hjärtat fungerade.

I dag är Johannes Wiman hemma i Kallhäll igen. Det är rehab två gånger i veckan, och han hoppas vara tillbaka bakom ratten framåt sommaren.

På åkeriet berättar fordonsansvariga Mats Holst att en hjärtstartare är beställd.

– Vi har tänkt på det länge, och regionala skyddsombudet har också pratat om det. Men nu gör vi slag i saken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.