Tack för lönen – men var finns arbetsmiljön?
Schyst löneförhöjning och bra att mertiden begränsas. Men nog kunde facket ha koncentrerat sig mer på arbetsmiljön i förhandlingarna? Åsikterna om det nya avtalet för chaufförer och terminalare går isär bland de anställda på DHL Freight i Västberga utanför Stockholm.
Så kom Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund äntligen överens om ett nytt avtal. En löneförhöjning med 590 kronor i månaden, med ett par undantag, begränsad möjlighet att jobba mertid, automatisk tillsvidareanställning för den som vikarierat eller ryckt in över dagen en längre tid och höjd övertids- och ob-ersättning. Det är några exempel ur avtalet som undertecknades av parterna i går kväll.
På DHL Freight i Västberga är Evelina Karlsson nöjd med det nya avtalet. Löneförhöjningen låter bra, även om hon som ny här får nöja sig med 525 kronor i påslag. Men ännu bättre är att fack och arbetsgivare nu kommit överens om att införa en tidsgräns för vikariat och påhugg innan företaget måste tillsvidareanställa.
– Jag jobbar på timmar här, säger hon, men jag vill ha en fast anställning så jag kan köpa bil och lägenhet, eller hus. Det är svårt att få lån om man bara jobbar på timmar.
Christian Bondestad har jobbat på DHL Freight i 2,5 år. Själv har han en fast tjänst men håller med Evelina Karlsson om att den nya regeln om tillsvidareanställningar är bra. Att folk kommer och går är inte bara ett bekymmer för den som inte får en fast anställning, säger han:
– Det drabbar oss andra också. När duktigt folk hela tiden försvinner härifrån tappar man humöret.
Begränsningen av mertid – som syftar till att skapa fler heltidsanställningar – är också bra, anser han.
– Jag jobbade deltid i 1,5 år och fyllde nästan alltid ut med mertid, säger han. Har man en heltidstjänst kan man planera sin tid mycket bättre.
Adam Mohamed gillar också regeln om begränsad mertid.
– Det är väldigt vanligt att fylla ut på det viset här, säger han. I stället för att erbjuda folk heltid trycker man in inhyrda. Det är dåligt. Man ska vara mån om sina anställda.
Löneförhöjningen på 590 kronor är också bra, anser han.
– Det var på tiden. Det känns som att det har stått stilla. När jag jobbade på entreprenad för DHL tjänade jag mer. Min lön sänktes med 1 500 kronor när jag blev anställd för något år sedan.
För Dick Malmgren är löneförhöjningen inte det viktigaste. Visst har pengarna ett värde, säger han, men miljön är klart mer avgörande.
– Facket borde ha fokuserat mer på arbetsmiljön, säger han. Kommer du hem från jobbet och är så slut att du inte ens orkar pussa och krama ditt barn, ja då känns pengarna mindre viktiga.
– Många företag tillsätter inte tjänster när folk slutar, fortsätter Dick Malmgren. Arbetsbördan fördelas i stället på andra som bara får det tyngre. Det är inte alltid en fråga om pengar – men så länge arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet så har facket inget att säga till om.