Talmannen flyttade avgörande omröstning om cabotage

EU. Parlamentets talman skjuter på beslut om det så kallade mobilitetspaketet, som ska reglera arbetsvillkoren för Europas lastbilschaufförer.

Frågor som regler om kör- och vilotider, cabotage och lönevillkor för chaufförer, så kallad utstationering, skulle beslutas. Men någon sådan omröstning hålls inte i dag. Parlamentets talman Antonio Tajani har under morgonen beslutat att skicka tillbaka frågorna till utskotten, igen.

– Det här är skandal! Högerpopulister och konservativa gör gemensam sak och låter oss inte ens rösta om det förslag för att skapa ordning och reda på vägarna som vi jobbat med i fem år, säger Socialdemokraternas parlamentariker Marita Ulvskog i ett pressmeddelande.

Vad som ligger bakom beslutet är ännu inte känt.

– Nu har vi inte ens en månad på oss att få nya regler på plats. Chansen är mycket liten att nästa parlament, som tillträder efter EU-valet, ska lyfta frågan på nytt. I värsta fall dras förslaget tillbaka och vi måste börja om från början, säger Marita Ulvskog.

Transportarbetaren vet inte mer än att det under morgonen först kom ett besked om att partigruppen ECR, där Sverigedemokraterna ingår, begärt en omröstning om att stoppa omröstningen. En likadan omröstning hölls så sent som på måndags. I stället för att hålla omröstningen verkar talmannen ha valt att skjuta på frågan.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har publicerat en kommentar. Han skriver:

”Det råder fortsatt stor osäkerhet kring vägtransportpaketet i EU. Det blev tydligt när parlamentsomröstningen ställdes in idag, på mycket oklara grunder. Jag är besviken över att det inte blev en omröstning så att vi kan få stopp på laglösheten på våra vägar. Situationen idag är oerhört allvarlig. Samtidigt är detta bättre än att det blev nedröstat eller upphackat till oigenkännlighet. Det finns flera medlemsstater som uppenbart har ett intresse av att fusket kan fortgå men jag hoppas att man inom kort kan få till en omröstning och att förslaget går igenom, för svensk åkerinärings och våra medlemmars skull!”

Magnus Falk, Transports internationella politiska sekreterare, är i Bryssel för att demonstrera tillsammans med ETF, Europeiska transportarbetarfederationen. Han sammanfattar så här:
– Beklagligt att parlamentet inte kan ta ett beslut för att förbättra villkoren för Europas chaufförer. Tråkigt att se vilket Kalle Anka-parlament Europaparlamentet kan vara när de sätter den här sidan till. Den här processen har varit rena cirkusen.

Conny Hård från Här stannar Sverige ringer upp Transportarbetaren och berättar om sin frustration:

– Egentligen, alla skäller om vi är sena med transporten, men när man ser hur segt och långsamt det går i politiken. Nere i Bryssel är faktiskt en snigel snabb. Verkar bara vara massa mörka makter som håller på. Som vanligt medborgare blir man bara besviken, säger han.

Transportarbetaren uppdaterar löpande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.