Rekordvärvare: Tamur Aziz värvade flest medlemmar till Stockholmsavdelningen under förra året.
Close
Rekordvärvare: Tamur Aziz värvade flest medlemmar till Stockholmsavdelningen under förra året.
Close

Tamur Aziz – supervärvaren som ger service dygnet runt

Månadens medlem. På ett år har Tamur Aziz värvat 32 nya tidningsbud till Transport. Själv tror han att facket måste bli bättre på att finnas där för medlemmarna.

– Det viktigaste är att någon lyssnar, säger han.
Linkedin är en hemsida där den som vill kan lägga upp sin meritförteckning, för att skapa kontakter och kanske hitta ett nytt jobb. De flesta medlemmar beskriver sig själva på några få sidor. Tamur Azizs profil är nästan sex sidor lång och sträcker sig över två världsdelar.

Det är kanske inte så konstigt. Trots att han bara är 28 år har han hunnit skapa ett liv i både Pakistan och Sverige, utbildat sig inom fler olika ämnen och arbetat i flera branscher. Och nu är han också engagerad i facket.

Tamurs långa resa mot Transport, tidningsutbärning och Sverige började 2010. Hemma i Pakistan hade han studerat IT på universitetet. Nu ville han precis som många av sina vänner komplettera sin utbildning utomlands. Valet föll på Sverige, eftersom flera kompisar redan studerade här.

– Mina föräldrar ville att jag skulle studera i Kanada eller USA. Men jag ville till Sverige. I min universitetsklass i Kashmir åkte 30 till 40 stycken hit för att studera.

Hur hamnar en pakistansk IT-student på Premo som tidningsbärare? Som mycket annat i livet genom kontakter. En av Tamurs universitetskompisar jobbade redan som tidningsbud och tipsade honom om jobbet.

– När jag kom till Sverige tänkte jag att jag ska börja med vad som helst för att ge mina barn mat på bordet. När jag fick det här jobbet tänkte jag, okej, jag ska försöka göra skillnad var jag än är.

Genom sin kollega började han också lära sig mer om facket. Samtidigt som Tamur blev mer och mer övertygad om vikten av ett starkt fackförbund såg han hur många andra i hans sits inte blev det.

– Jag upptäckte att det fanns en klyfta mellan Transport och de utländska studenter som arbetar på Premo. Facket lyckades inte kommunicera med dem och förklara vad det är bra för.

Tamur såg hur han, med ena foten i Transport och andra foten på golvet som utländsk student och tidningsutbärare, kanske kunde bli den länk som överbyggde klyftan. Sedan dess har han engagerat sig i tidningsbudssektionen. Det visade sig att en stor del av ointresset för facket byggde på okunskap.

– Många tror att fackets företrädare är betalda av företaget och inte kan hjälpa de anställda. De vet inte heller att fackets arbete består i att upprätthålla kollektivavtalet. Det viktigaste jag försöker förklara är att om du vill vara ensam är du ansvarig för dig själv. Men om vi är tillsammans kommer vi kunna arbeta för våra rättigheter på ett bättre sätt.

Bara under 2014 har Tamur värvat 32 nya medlemmar. Och sektionen ligger långt framme när det gäller att ta hand om de engelskspråkiga medlemmarna. Flera välbesökta startpunktskurser har hållits. Kollektivavtalet har blivit översatt och till våren är nästa steg i den fackliga utbildningen, Vi i Transport, på gång på engelska.

Tamur Aziz berättar hur han tänker om facket. Att det är viktigt med ett gott första intryck.

– I min mobil har jag numret till 81 personer från min sektion. Jag ger dem service dygnet runt. Närhelst de ringer mig svarar jag och försöker lyssna. Jag har studerat psykologi och jag vet att om du får diskutera ditt problem med någon så är halva saken ur världen. Sen får man försöka lösa resten på ett systematiskt sätt.

Vad har du för framtidsdrömmar? Vill du stanna i Sverige?

– Om jag får ett jobb som jag gillar kommer jag stanna. Min förhoppning är att mina barn ska få svenska pass så att de kan få fler möjligheter i sina liv. Med svenska pass öppnar sig världen för dem, då kan de studera här och leva ett bättre liv.

– Annars får jag åka tillbaka till Pakistan och jobba där eller kanske starta ett företag med min bror och min pappa som bor i Dubai.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.