Tätt mellan lastbilarna
32 x 3 + 10 + 10 = 116. Så många meter är det fordonståg som just nu färdas söderut genom Sverige. Scanias extralånga lastbilsekipage bildar konvoj och ingår i en aktion för att Europa ska godkänna konvojkörning. Vi fick tag på Camilla Holmqvist som rattar tätbilen: – De andra följer mig och de får hoppas att jag inte kör för konstigt.
Konvojkörning sparar bränsle.
– Aerodynamiken gör att vi kan spara tio procent på att ligga så tätt, säger Jonas Hofstedt, som är chef för Scanias drivlineutveckling.
Den konvoj som startade i Södertälje i dag består av tre fordon. Föraren i den första lastbilen – Camilla Holmqvist – bestämmer hastigheten. De bilar som kommer efter henne är utrustade med en avancerad teknik som gör att de i princip är självkörande, och att de håller avståndet.
– Jag ligger i 80, säger Camilla Holmqvist just när hon har passerat Nyköping. Om det trots tekniken har blivit ett lite längre mellanrum till dem som kommer efter sänker jag till 70 kanske.
Annan trafik ska kunna köra om hela fordonskaravanen på en gång. Den färdas bara på motorväg. Men samtliga förare kan lämna konvojen eller öka avstånden om så behövs för att underlätta för medtrafikanterna.
Extra långa lastbilar spar också bränsle.
– Eftersom vi får in mer i ett 32 meter långt fordon blir bränsleåtgången cirka 30 procent lägre per mängd fraktat gods, säger Jonas Hofstedt.
De extralånga lastbilarna får dock bara köras i Sverige, och bara på sträckan Södertälje – Malmö. När konvojen i morgon fortsätter över Öresundsbron har de bakersta trailrarna kopplats av, och vart och ett av fordonen blir 17 meter långt.
Jonas Hofstedt berättar att konvojen har tillkommit på initiativ från Nederländerna, som är EU:s ordförandeland just nu. Transportministern Melanie Schultz van Haegen är en av dem som ligger bakom att Scania, Volvo och fyra andra lastbilstillverkare nästa tisdag strålar samman med sina konvojer i Rotterdam.
– Hon driver på för att EU-länderna ska tillåta konvojkörning, säger Jonas Hofstedt. Den här uppvisningen kräver dispens i de länder vi färdas igenom.
Konvojkörning heter platooning på engelska. Evenemanget med de sex lastbilstillverkarna heter därför the European truck platooning challenge, och är det första initiativet i världen som ett antal länder gör tillsammans.