Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Samarbetet mellan Lycksele taxi och kommunen har pågått i åratal. Företaget är nöjt och kommunen är nöjd. Taxichauffören Simon Johansson är mer fundersam över upplägget:

– Taxi har ingenting med hemtjänst att göra. Det ska vara utbildad personal som åker på larmen, tycker jag,

Själv har han kört på heltid i tre år, och hamnar då och då på ett nattligt larm. Bland kollegorna trivs några med specialuppgiften och andra tycker att det är vansinnigt.

– En kollega fick ge intimvård … och det känns inte som vårt göra, säger han. Och om vi ska lyfta den som har ramlat borde vi få en utbildning.

Så här går det till i Lycksele, en västerbottnisk kommun med ungefär 12 000 invånare, men inte särskilt tätbefolkad. Snittet är två personer per kvadratkilometer:

Från klockan nio på kvällen går trygghetslarmen från gamla och sjuka, som bor två mil eller längre utanför tätorten, till en jour som i sin tur ringer taxiväxeln. En taxiförare kör i väg till den som larmade. Om det behövs ser chauffören att hemtjänsten också åker dit. När klockan slagit sex på morgonen upphör taxijouren.

Ungefär en gång i veckan rycker taxiförarna ut.

– De allra flesta gångerna har personen tryckt på larmet i sömnen och då tittar chauffören in och hälsar bara, säger taxiåkaren Tomas Holmström.

Som vice vd i Lycksele taxi är han också den som har kontakten med kommunen när det gäller larmen.

– Vi är inga ambulanskillar och vi ska inte heller göra hemtjänstjobb, fortsätter han. Men vi kan hjälpa den som har ramlat. Det här handlar ju om brukare som är våra kunder på dagtid när de ska åka någonstans.

Tomas Holmström beskriver taxi-hemtjänsten som en trygghet både för de gamla och för deras anhöriga. Det blir också en extra intäkt till taxiföretagen när larmet går.

– Det fungerar jättebra, tycker Pernilla Ahlström, verksamhetsansvarig på Lycksele kommun.

– Om det behövs några insatser skickar vi en person till brukaren, säger hon. Men många gånger kanske han eller hon bara vill ha ett glas vatten.

På Transport i norr hörde man ganska nyligen talas om den udda taxiverksamheten.

– Jag undrar om det någonsin har förhandlats om detta, säger ombudsman Mikael Danielsson. Ett regionalt skyddsombud borde göra en riskbedömning. Vi ska börja gräva i det här snart.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Maria Giliusson:
    10 april, 2018

    Jag hoppas taxiförarna får samma lön som hemtjänsten nattetid....

Lästips:

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.