Taxi eller hemtjänst – var god välj
Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.
Samarbetet mellan Lycksele taxi och kommunen har pågått i åratal. Företaget är nöjt och kommunen är nöjd. Taxichauffören Simon Johansson är mer fundersam över upplägget:
– Taxi har ingenting med hemtjänst att göra. Det ska vara utbildad personal som åker på larmen, tycker jag,
Själv har han kört på heltid i tre år, och hamnar då och då på ett nattligt larm. Bland kollegorna trivs några med specialuppgiften och andra tycker att det är vansinnigt.
– En kollega fick ge intimvård … och det känns inte som vårt göra, säger han. Och om vi ska lyfta den som har ramlat borde vi få en utbildning.
Så här går det till i Lycksele, en västerbottnisk kommun med ungefär 12 000 invånare, men inte särskilt tätbefolkad. Snittet är två personer per kvadratkilometer:
Från klockan nio på kvällen går trygghetslarmen från gamla och sjuka, som bor två mil eller längre utanför tätorten, till en jour som i sin tur ringer taxiväxeln. En taxiförare kör i väg till den som larmade. Om det behövs ser chauffören att hemtjänsten också åker dit. När klockan slagit sex på morgonen upphör taxijouren.
Ungefär en gång i veckan rycker taxiförarna ut.
– De allra flesta gångerna har personen tryckt på larmet i sömnen och då tittar chauffören in och hälsar bara, säger taxiåkaren Tomas Holmström.
Som vice vd i Lycksele taxi är han också den som har kontakten med kommunen när det gäller larmen.
– Vi är inga ambulanskillar och vi ska inte heller göra hemtjänstjobb, fortsätter han. Men vi kan hjälpa den som har ramlat. Det här handlar ju om brukare som är våra kunder på dagtid när de ska åka någonstans.
Tomas Holmström beskriver taxi-hemtjänsten som en trygghet både för de gamla och för deras anhöriga. Det blir också en extra intäkt till taxiföretagen när larmet går.
– Det fungerar jättebra, tycker Pernilla Ahlström, verksamhetsansvarig på Lycksele kommun.
– Om det behövs några insatser skickar vi en person till brukaren, säger hon. Men många gånger kanske han eller hon bara vill ha ett glas vatten.
På Transport i norr hörde man ganska nyligen talas om den udda taxiverksamheten.
– Jag undrar om det någonsin har förhandlats om detta, säger ombudsman Mikael Danielsson. Ett regionalt skyddsombud borde göra en riskbedömning. Vi ska börja gräva i det här snart.