Taxi Göteborg klämmer åt friåkare som dekalsnyltar
Efter en dom i Marknadsdomstolen har Taxi Göteborg förmått många fristående åkare att sluta snylta på beställningscentralens namn och rykte. – Vi har länge haft problem med taxiåkare som medvetet använt dekaler som lätt förväxlas med våra. Det har drabbat kunder som fått betala skyhöga priser, säger Petra Kling, marknadschef på Taxi Göteborg.
Fenomenet är välkänt inte bara i Göteborg. Taxiföretagare som inte är knutna till någon beställningscentral märker upp sina bilar med takskyltar och dekaler som är förvillande lika exempelvis Taxi Stockholms eller Taxi Göteborgs. Ofta ligger kopiorna så nära originalet att även vana resenärer luras när de kliver in i taxin.
I Göteborg gick den största taxioperatören, Taxi Göteborg, till Marknadsdomstolen och krävde stopp för renommésnyltningen. I juni kom domen som går på företagets linje.
– Det här har varit ett allvarligt problem för oss, säger Petra Kling. När vi tittat på klagomål som kommit in mot våra förare har det ofta visat sig vara friåkare.
– I ett fall hade kunden fått betala 6 000 kronor för en resa där vi tar 600 kronor. I ett annat fall krävdes resenären på 1 200 för en körning från Landvetter. Vårt fasta pris är 399 kronor.
Efter utslaget i Marknadsdomstolen har Taxi Göteborg identifierat 65 friåkare som plagierat växelns dekaler alltför närgånget. Åkarna har upplysts om att domstolen beslutat om vite på en miljon kronor för den som missbrukar varumärket.
Petra Kling säger:
– Vi har skrivit brev till friåkarna och givit dem tre veckor på sig att åtgärda den vilseledande skyltningen. Det har fungerat. De flesta har ändrat utseendet på sina bilar.
– Det är väldigt positivt. Nu minskar förhoppningsvis problemet med kunder som blir lurade. På hotell och andra ställen har vi infört taxivärdar som ska slussa resenärerna rätt. Det har lett till att både värdar och kunder blivit hotade.