Taxi Göteborgs åkare behåller kollektivavtalen
Taxi Göteborg behåller enhetsanslutningen, som gör att växelns alla åkare automatiskt blir bundna av kollektivavtal. Förarna omfattas även i fortsättningen av tjänstepension, försäkringar och allt annat som följer med avtalet. – Beslutet är glädjande. Det ger oss bättre förutsättningar att arbeta för en sundare taxibransch, säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson.
Taxi Göteborg är både ett bolag och en ekonomisk förening med omkring 200 anslutna taxiåkerier.
Så sent som i maj 2010 fick beställningscentralen Transports seriositetsstämpel, ”Schysta villkor.” Den viktigaste förutsättningen för märkningen är att arbetsgivaren tecknar kollektivavtal.
I höstas höll Taxi Göteborg stämma. På dagordningen fanns ett förslag om att avskaffa enhetsanslutningen. Det kräver i så fall att taxiföreningen både ändrar stadgarna och lämnar Biltrafikens Arbetsgivareförbund.
Bakgrunden till kraven var tvister med Transport om vad som egentligen ska räknas som arbetstid när förarna är inloggade.
I går, den 25 april, höll Taxi Göteborg ny stämma. Majoriteten av åkarna röstade då för fortsatt enhetsanslutning. Det kom efter att bolaget fört diskussioner med Transport.
Lennart Hamnered, styrelseordförande i Taxi Göteborg, säger:
– Det har varit en nyttig dialog för alla parter. Vi har kommit fram till att enhetsanslutningen, och att stå fast vid kollektivavtalet, är det bästa för föreningen, åkarna och förarna.
– Vi hoppas att en kollektivanslutning framöver ska vara en stark konkurrensfördel när det kommer till offentliga upphandlingar och företagskunder.
Förbundssekreterare Markus Pettersson är inne på samma linje:
– Om ett stort företag som Taxi Göteborg hade sagt nej till kollektivavtal hade det varit en ny spik i kistan. Taxinäringen är redan hårt ansatt.