Taxi Gotland tar hjälp från fastlandet
Under Almedalsveckan ökar efterfrågan på taxi lavinartat och många friåkare från övriga landet ser chansen att ta färjan och göra snabba pengar i Visby. Öns näst största bolag, Taxi Gotland, tar nu hjälp av Taxi Stockholm och Taxi Göteborg. De två taxijättarna har skickat 25 bilar till Visby.
– Nu har resenärerna tre bolag med kollektivavtal att åka med, säger en förare från Taxi Stockholm.
Det är onsdag förmiddag och politikerveckans fjärde dag. Svarta regnmoln har dragit in över ringmuren och paraplyerna trängs i gränderna.
Hos Taxi Gotland är telefonsvararen inkopplad. ”Vi är tyvärr fullbokade. Ring gärna senare.”
– Efterfrågan på taxi ökar kraftigt under Almedalsveckan och öns egna företag klarar inte anstormningen, säger Katarina Frank som till vardags jobbar på Taxi Stockholm.
Nu ansvarar hon för ett samarbetsprojekt på Gotland. Det sker inom en grupp av 130 taxiföretag som är med i Svea allians. Där ingår bland annat Taxi Gotland, Taxi Stockholm och Taxi Göteborg.
Sedan tre år tillbaka har Taxi Gotland tagit hjälp från alliansen. I år är det 20 bilar från Taxi Stockholm och fem från Taxi Göteborg som kommit över med färjan.
Tidigare har de olika bolagen haft olika trafikledningssystem, men denna Almedalsvecka styrs bilarna från ett gemensamt.
– Vi har skickat över sex operatörer till Gotland också, förklarar Katarina Frank. De hjälper till att bemanna växeln. Dessutom har vi ett samarbete med Swedavia på flygplatsen. Där har vi sex trafikvärdar som hjälper till med bagage och annat.
Under Almedalsveckorna har besökare genom åren fått betala dyrt för taxiresor när man klivit in i ”fribilar” som hårdutnyttjat den fria prissättning som råder i taxinäringen. Har problemet minskat?
– Det är svårt att avgöra, säger Katarina Frank. Vi såg friåkare som vände tillbaka till fastlandet när de upptäckte alla våra bilar. Men det finns absolut fribilar kvar. Hur många de är, och hur de sköter sig, kan jag inte säga.